Aktuelle saker
Filtrer på region:
Filtrer etter tema:
Enova: – Kan ikke støtte verft og leverandører
Verft og leverandører til skip bidrar til mye ny teknologi for å kutte utslipp og redusere energibehov. Men det er i dag bare rederier som tar i bruk teknologien som får Enova-støtte. – Ikke i vårt mandat, svarer Enova.
Samskip bygger hydrogendreven containerskip i samarbeid med Ocean Infinity
ENOVA støtte på kr. 150 mill. til to 130 meter containerskip
Sommeravslutning på Pirsenteret
Her finner du presentasjonene fra sommeravslutningen i Maritimt Forum Midt-Norge den 13. juni.
Kommentar: En anerkjennelse til Siri Christiansen
Mye har forandret seg på 100 år. En gang kunne Haugesund kommune bygge en lærerbolig som senere ble redervilla.
Gard Ueland gjenvalgt som styreleder i Maritimt Forum Midt-Norge
Gard Ueland, Kongsberg Seatex, ble i likhet med det øvrige styret gjenvalgt på årsmøtet 2. mai.
Havvind i motvind?
Gode innlegg og stort engasjement preget møtet i Maritimt Forum, 7. mars 2022 – og skreien etterpå var heller ikke å forakte!
Bare Petrolium er større
En av utfordringene for havbruksnæringen er den politiske forestillingen om at næringens bidrag til verdiskaping og sysselsetting ikke står i noe forhold til de store inntektene som går til eierne, framholder Tor Husjord.
Gamle redervillaer i Haugesund
Øistein Torgersen var ikke blant de største i skipsfarten, men hadde til salt i grøten. Kong Sigurds gate 11 er et uttrykk for dette.
Gamle redervillaer, … på Bømlo
Ja, denne gangen på Bømlo, ikke i Haugesund, for «Karlsminde» er en redervilla i Mosterhamn, eller i alle fall en villa med en maritim historie lengre tilbake i tid enn noe hus i sildabyen.
Gamle redervillaer i Haugesund
Grønhauggata 11 er ingen redervilla, men overrettssakfører Gabriel Faye var like fullt sekretær for Haugesund Rederiforening i samfulle 35 år.
Gamle redervillaer i Haugesund, … eller var det lærerboliger?
Mye har forandret seg på 100 år. En gang kunne Haugesund kommune bygge en lærerbolig som senere ble redervilla.
Gamle redervillaer i Haugesund
Få vil forbinde den gamle hovedbygningen på Vibrandsøy med en gammel redervilla, men tilsvarende få bygg fortjener likevel så sterkt en slik betegnelse.
Gamle redervillaer i Haugesund
På Møllehaugen ligger en gammel redervilla som først kom i en skipsreders eie etter en tvangsauksjon på 1920-tallet.
Gamle redervillaer i Haugesund, … eller var det lærerboliger? (Copy) (Copy) (Copy)
Strandgata 170 ble bygget av Ludvig Johan Seglem, overtatt av Hallelands, og deretter Sjur Lothe. Huset eies i dag av Hagland og Østensjø. Om ikke kun en redervilla, så litt dette, men uansett mye annet med maritimt preg.
Gamle redervillaer i Haugesund
Redervilla eller ikke. Et hus er det i alle fall. Siri Christiansen ble som kvinne i 1850- og 60-årene ikke regnet med blant byens skipsredere.
Hvorfor ikke Petter Gjert Pettersen?
Når det nå går en debatt om hvem som skal tas ned fra sokkel, kan man like godt spørre hvorfor Petter Gjert Pettersen ikke er satt på sokkel.
Gamle redervillaer i Haugesund
Det finnes mange gamle redervillaer i Haugesund. Om Tetlie-huset fortjener betegnelsen, er et annet spørsmål.
Har du noen gang stusset på et maritimt begrep? Vi lager verdens enkleste forklaringer på litt vanskelige begreper.

154
Maritim næring står for en verdiskaping på 154 milliarder kroner i året.
85 000
85 000 mennesker arbeider i maritim næring i Norge.
451
Maritim næring har en omsetning på 451 milliarder kroner.