Enova: – Kan ikke støtte verft og leverandører
Verft og leverandører til skip bidrar til mye ny teknologi for å kutte utslipp og redusere energibehov. Men det er i dag bare rederier som tar i bruk teknologien som får Enova-støtte. – Ikke i vårt mandat, svarer Enova.
Verft og leverandører til skip bidrar til mye ny teknologi for å kutte utslipp og redusere energibehov. Men det er i dag bare rederier som tar i bruk teknologien som får Enova-støtte. – Ikke i vårt mandat, svarer Enova.
Grønt skipsfartsprogram, Maritimt Forum og maritime leverandører og verft ønsker at Enova skal ta en mer aktiv rolle som pådriver for teknologiutvikling. Konkurransereglene i EU/EØS skal heller ikke være i veien for at Enova innretter sine krav for støtte slik at også verft og leverandører kan motta.
Områdeleder for Sjøtransport i Enova, Gunnel Fottland, sier til Teknisk Ukeblad at det ligger utenfor det mandatet de har fra Klima- og miljødepartementet.
– Enovas tilbud om investeringsstøtte retter seg ikke mot de som produserer eller leverer klimavennlige løsninger, men mot aktørene som tar i bruk ny klimavennlig teknologi og dermed reduserer sine klimagassutslipp. Enova støtter for eksempel aktører i maritim sektor som går foran i å ta i bruk ny teknologi for nullutslippsløsninger og reduserer energibruken i sektoren, sier Fottland.
Det innebærer i praksis at rederier får statlige støttemidler, men velger billigste verft, gjerne i utlandet.
På spørsmål om ikke Enova i større grad bør støtte prosjekter som sikrer at mer verdiskaping blir igjen i Norge, svarer Fottland at de ikke har mulighet til å legge inn slike krav.
– Det ligger ikke i oppdraget vi har i dag. Vi skal bidra til teknologiutvikling og tidlig markedsintroduksjon som bidrar til utslippskutt. Det er de kriteriene vi blir målt på.