Gamle redervillaer i Haugesund

Mye har forandret seg på 100 år. En gang kunne Haugesund kommune bygge en lærerbolig som senere ble redervilla.

Strandgata 170

Ludvig Johan Seglem

Ludvig Johan Seglem tilhørte den såkalte strandstedsgenerasjonen. Det vil si at han var kommet til Haugesund før stedet fikk ladestedsrettigheter i 1854. Denne generasjon hadde et blandet bonde- og bypreg. Selv var Ludvig Johan Seglem av gjestgiver- og bondeslekt. Han var født i Mosterhamn på Bømlo i 1819.

Når Seglem bygget Strandgata 170 er litt uklart, men det må ha vært etter at han var kommet på fote igjen økonomisk utover i 1860-årene. I 1858/59 måtte han nemlig levere boet sitt til skifteretten som følge av krise i sildehandelen. Ludvig Johan Seglem fikk akkord og unngikk derfor konkurs.

Sjur og Elisabeth Lothe

Ludvig Johan Seglem døde i 1883. Da ble huset solgt til G. Hallelands enke og A. Halleland med skjøte av 7. september 1885. Sjur og Elisabeth Lothe kjøpte huset i 1892/93. De to hadde drevet krambu halvannet års tid, og nå kjøpte de ikke bare Strandgata 170, men hele arealet vestover ned mot Smedasundet. Den gangen lå sjøhusene like ved sundet, uten kaianlegg foran. Sjur Lothe begynte med import av korn og salt og la slik grunnlaget for Sjur Lothe Skipshandel. I 1911 stod Indre kai ferdig nordover fra Torgbakken. Da kunne Sjur Lothe ta i bruk bygningsmassen nede mot sundet også til butikk og kontorer.

Strandgata 170 tjente som bolighus for Lothe-familien. Sjur Lothe døde allerede i 1915, men Elisabeth ble boende til sin død i 1949. Senere bodde Ruth Lothe der. Hun var gift med ett av Sjur og Elisabeth Lothes seks barn, Bjarne. Han døde i 1962, og Ruth flyttet da ned fra deres bolig i Oddagata til Strandgata.

I siste halvdel av 1920-årene hadde Bjarne Lothe investert i skip sammen med broren Sjur Lothe jr., en kjent forfatter i byens historie, men de to oppgav rederivirksomheten i 1932. Sjur hadde for øvrig hatt rederivirksomhet sammen med en annen bror, Johannes, fra 1916 til 1921 da de internasjonale fraktmarkedene kollapset.

Hagland og Østensjø

På begynnelsen av 2000-tallet solgte etterkommerne etter Bjarne og Sjur Lothe jr. Strandgata 170, med eiendomsmassen ned mot Smedasundet, til Hagland og Østensjø. I 2007 flyttet så Sjur Lothe Skipshandel til Bøvågen og ble i 2011 en del av Euro Supply.

Hagland og Østensjø har restaurert både Strandgata 170 og tidligere Sjur Lothe Skipshandel slik at bygningsmassen nå er en integrert del av de to maritime bedriftenes kontorfasiliteter. Arbeidet ble gjort i tett samarbeid med byantikvaren, og måten det ble gjort på, har høstet lovord fra alle som er opptatt av å bevare byens sjøfartshistorie som grunnlag for videre vekst i den lokale skipsfarten.

Mercator Crewing

I dag har Hagland og Østensjø Rederi møterom i Strandgata 170, og noen kontorer leies ut. Dessuten har Mercator Crewing kontorene sine her. Selskapet driver innenfor maritime bemanning.

(Tekst og foto SMe. Kilder: "Haugesund 1835 - 1895", Reidar Østensjø, "Sjur Lothe Skipshandel 1891 - 1991", Gunbjørg Lothe, Forord til "Byen og banken", Sverre Meling jr., "Gamle haugesundsportretter", Carl M. Rønnevig, samtale med Sjur Lothe Horn)

Forrige
Forrige

Gamle redervillaer i Haugesund, … eller var det lærerboliger? (Copy) (Copy) (Copy)

Neste
Neste

Hvorfor ikke Petter Gjert Pettersen?