Aktuelle saker
Filtrer på region:
Filtrer etter tema:
Forhandler om maritimt klimapartnerskap - Maritimt Forum koordinerer
- Forhandlingene mellom regjeringen og næringen om et maritimt klimapartnerskap er i gang. Målet er å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes, skriver regjeringen i en pressemelding.
Ørsted trekker seg fra Blåvinge
I 2021 gikk Ørsted inn i det norske havvindkonsortiet Blåvinge sammen med Fred Olsen Seawind og Hafslund. Nå trekker det danske energiselskapet seg fra havvindsatsingen i Norge.
Forsvar, beredskap og klimapartnerskap på dagsordenen
På Verftskonferansen i år tok vi med oss lokal- og stortingspolitikere fra morgen til kveld begge dagene. Vi var en tur på scenen og snakket om klimapartnerskap, og vi arrangerte Flaggfrokost med spennende panelsamtaler.
Samler det maritime Norge i Haugesund
De maritime konferansene i Haugesund legger sine arrangementer til én og samme uke neste år. “Maritim uke” etableres med siktemål å bli en attraktiv maritim møteplass nasjonalt og lokalt.
Hva er differansekontrakter?
Enkelt forklart: Hva er differansekontrakter? I serien “Hva er…?” forklarer Maritimt Forum typiske begreper som kan dukke opp i en samtale om maritim næring og politikk.
Er EUs hydrogenbank løsningen på behovet for differansekontrakter?
Norske aktører får mulighet til å søke midler i EU´s hydrogenbank. Men det er ingen garantier for at kronene tilfaller norske aktører, og Norge har ingen egen ordning. Dette har det blitt stilt spørsmål ved i Stortinget.
Spør statsråden om hvorfor MARKOM fases ut?
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 legges det opp til at det maritime kompetanseprogrammet MARKOM II skal fases ut.
Misfornøyd med regjeringen i nettolønnsspørsmålet
Forbundssekretær i Sjømannsforbundet, Gunnar Amland, gav stortingspolitikerne fra Rogaland klar beskjed.
Statsbudsjettet 2024: Maritim utdanning
Arbeidslivet skriker etter kompetanse som kan bidra til å gjennomføre det grønne skiftet, og derfor er statsbudsjettets prioriteringer på utdanning viktig. Maritimt Forum har levert innspill til budsjetthøringen i utdannings- og forskningskomiteen.
Nye utsettelser av Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II
I august utsatte regjeringen søknadsfristen for konsesjon på de to havvindfeltene. Nå følger ytterligere utsettelser.
Havvindrapport melder kraftig havneskapt vekst
En rapport fra analyseselskapet Menon som ble lagt frem på Havvindkonferansen i Oslo, beregner at havneinvesteringer i infrastruktur for havvindutbygginger kan gi 8,4 milliarder i årlig verdiskaping og 6.400 arbeidsplasser innen 2030.
Kartlegging av sjøfolks karriereveier
Norsk Sjøoffisersforbund og NHO Sjøfart går sammen om å lage en oversikt over sjøfolk for å sikre tilgangen og fremtiden for den maritime næringen.
Statsbudsjettet 2024: Høye ambisjoner følges ikke opp
Sett med maritime briller var regjeringens forslag til statsbudsjett som forventet. Men nå begynner det å haste for regjeringen å følge opp lovnadene om å styrke nettolønnsordningen.
Totalforsvar og grønt skifte på den maritime dagsorden
Maritimt Forum samler seg på nasjonalt nivå halvårlig for å evaluere innsatsen i foregående måneder og vurdere strategien fremover. Konsekvensene av lokalvalgene og søkelys på klimakrisen og krigen i Ukraina, kom høyt på dagsorden da de regionale maritime foraene og Maritimt Forum nasjonalt møttes i Oslo nylig.
Høringsuttalelse – krav om nullutslipp av klimagasser fra ferjer og hurtigbåter
Samferdselsdepartementet har i samarbeid med Klima- og miljødepartementet utarbeidet forslag til forskrift med krav om nullutslipp av klimagasser fra ferjer og hurtigbåter. Forslaget er på høring, og Maritimt Forum har svart.
Ensidig fokus på karbonnøytrale drivstoff kan ødelegge for maritime utslippsmål
Hard konkurranse om grønnere drivstoff setter maritime utslippsmål for 2030 under press. Utfordringer med å sikre tilstrekkelig forsyning av karbonnøytrale drivstoff gjør at man må se på alternative tilnærminger til utslippsreduksjon, viser DNVs nyeste Maritime Forecast to 2050-rapport.
Gledelige nyheter om sjømannsfradraget
Strålende nyheter - regjeringen planlegger en endring i sjømannsfradraget som vil ha positive konsekvenser for sjøfolk over hele landet.
Valg 2023: Hvem tar styringa i lokalvalget?
Maritimt Forum har fulgt lokalvalget tett, og er veldig spent på hvem som tar over roret i de ulike kommunene. Vi har en klar oppfordring til de kommende lokalpolitikerne, men også til sittende stortings- og regjeringspolitikere.
Regjeringen gir risikolån til miljøinvesteringer på skip
- Utvidelse av ordningen for flere fartøystyper er vel og bra. Men vi er utålmodige og ser stort behov for å gire opp innsatsen betydelig
Maritim næring sentral for totalforsvaret
I Maritimt Forums høringsuttalelse til Forsvarskommisjonens utredning fremlagt før sommeren, blir det understreket at en stor del av norsk forsvar og beredskap vil være avhengig av norske sjøfolk, skip, rederier, verft og underleverandører.
Har du noen gang stusset på et maritimt begrep? Vi lager verdens enkleste forklaringer på litt vanskelige begreper.
154
Maritim næring står for en verdiskaping på 154 milliarder kroner i året.
85 000
85 000 mennesker arbeider i maritim næring i Norge.
451
Maritim næring har en omsetning på 451 milliarder kroner.