Statsbudsjettet 2024: Høye ambisjoner følges ikke opp
Sett med maritime briller var regjeringens forslag til statsbudsjett som forventet. Men nå begynner det å haste for regjeringen å følge opp lovnadene om å styrke nettolønnsordningen.
- De maritime rammevilkårene ligger i hovedsak fast, og det er bra. Men reelt sett er tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk nå svekket over de to siste årene når man ikke velger å prisjustere makstaket i en situasjon med høy prisvekst. Regjeringa gir seg selv veldig dårlig tid med å følge opp lovnadene fra Hurdalsplattformen, sier daglig leder i Maritimt Forum, Ivar Engan.
Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk vurderes som ett av de aller viktigste rammevilkårene for maritim næring, og den fremste ordningen for å sikre norske sjøfolk og kritisk, operativ kompetanse inne i hele den norske maritime verdikjeden.
- Rammevilkårene ligger i hovedsak fast, og det er bra at regjeringen øker innslagspunktet for den midlertidige arbeidsgiveravgiften til 850 000 kroner. Men vi skulle gjerne sett at denne avgiften ble avviklet. Uten en prisjustering av taket på nettolønnsordningen, så er denne avgiften på toppen en brems for den maritime klyngen som trenger høykompetent arbeidskraft, sier Engan.
Standardisert pilot må på plass allerede i 2024
Det haster å fase inn nye, standardiserte fartøystyper inn i Sjøforsvaret. Det er bra at regjeringen i budsjettet signaliserer vilje til å forsere dette i ny fartøysstruktur for Sjøforsvaret. Maritim næring foreslår at regjeringen nå, så fort som mulig, starter prosess for å bygge et standardisert pilotfartøy allerede i 2024.
- Et standardisert pilotfartøy vil gi svar på hvilke sivile teknologier som kan anvendes til militært bruk, før man går til serieproduksjon. Det vil berede grunnen for den forestående sjømilitære flåtefornyelsen, og sikre at norske verft og utstyrsleverandører får et forsprang der flere allierte land nå går til anskaffelse av samme fartøystyper, sier daglig leder i Maritimt Forum Nordvest, Elise Fiske.
Grønne satsinger
Det er positivt at verktøyene i den offentlige verktøykassa for grønn teknologiutvikling styrkes med økte bevilgninger til ENOVA og Innovasjon Norge og at det kommer en avklaring om at skipsfart med utgangspunkt i Norge fases inn likt med skipsfarten i EU, fra 1. januar.
- De midlene som etter hvert innbetales via EUs kvotesystem vil gi økte inntekter i statskassen og vi mener at disse inntektene bør gå til et fond for utslippsreduserende tiltak for sektoren slik at skipsfarten på den måten betaler for sin egen grønne omstilling, sier daglig leder i Maritimt Forum for Stavangerregionen, Fride Solbakken.
Maritim kompetanse
Det er positivt at regjeringen foreslår opprettelse av flere studieplasser ved maritime fagskoler, og forståelsen for at flercampusinstitusjonene koster mer å drive og derfor må kompenseres for dette, er kjærkommen.
- Men vi er bekymret for at regjeringen foreslår å kutte i de bransjespesifikke maritime utdanningsprogrammene. Dette vil vi jobbe for å snu, sier Sverre Meling, Maritimt Forum Haugalandet og Sunnhordland.