Er EUs hydrogenbank løsningen på behovet for differansekontrakter?

Norge ligger helt i front i utviklingen av grønne maritime løsninger for utslippskutt og miljøforbedringer. Men, konkurransen er likevel stor i møte med utenlandske aktører. Og enda tøffere vil konkurransen bli om rammevilkårene bedres alle andre steder enn innenfor våre egne landegrenser.

I dag prøves det ut en rekke nye teknologier i skipsfarten; som nye drivstoff, hybridløsninger, elektrifisering, landstrøm og moderne seil. Felles for samtlige av disse prosjektene er at politiske ambisjoner om grønn omstilling har gitt uttelling. For ingen av disse prosjektene hadde vært mulig å få til uten tilrettelegging fra myndighetene. Men blir myndighetene med på hydrogensatsingen?

På veien mot å gjøre hydrogen til en kostnadseffektiv energibærer ombord i skip, har land som Danmark, Storbritannia og Nederland innført nasjonale støtteordninger. Nå kommer også EU på banen med en egen hydrogenbank man kan søke midler av. Men på veien mot å øke farten på bruk og produksjon av hydrogen, kan det se ut til at Norge bare delvis henger med.

Maritimt Forum mener:
EUs hydrogenbank (European Hydrogen Bank - EHB) er et positivt tiltak, det vil også være positivt om Norge går inn med egne midler. Men dette er ikke en erstatter for
differansekontraktene som næringen lenge har pekt på som viktig virkemiddel for grønn omstilling.

 


Spørsmål til statsråden

Liv Kari Eskeland. Foto: Stortinget

Stortingspolitiker Liv Kari Eskeland (H) har stilt spørsmål til Olje- og Energiminister Terje Aasland på hva Norge vil gjøre for de virksomhetene som ikke får midler gjennom EUs hydrogenbank. Hun påpeker at regjeringen selv har pekt ut EUs hydrogenbank som et godt verktøy, og en erstatning til differansekontrakter. Men i konkurranse mot tusenvis av aktører fra 27 medlemsland, er det ingen garanti for at norske aktører får midler. Derfor har EU åpnet for at man kan tilføre egne midler i den samlede potten, som skal tilfalle aktører fra eget land. Eskeland spør statsråden om Norge vil benytte seg av den muligheten.

Svaret fra statsråden

Olje- og Energiminsteren svarer: “Den første auksjonen under den europeiske hydrogenbanken skal etter planen lyses ut 23. november 2023, med søknadsfrist 8. februar 2024. Budsjettet er på over 9 milliarder kroner (800 millioner euro).

EU-kommisjonen har åpnet for at landene kan legge egne nasjonale midler til den europeiske potten. Slike midler vil gå til eventuelle nasjonale prosjekter som ikke når opp i den europeiske konkurransen. I forbindelse med den kommende pilotauksjonen er det ikke satt av en slik nasjonal pott fra Norge.”

Avslutningsvis skriver statsråden at ved fremtidige auksjoner i hydrogenbanken kan det være mulig for Norge å tilføre egne midler.

Les hele spørsmålet og svaret her
Hva er differansekontrakter?
Les flere kommentarer om saken i Teknisk Ukeblad

Forrige
Forrige

Lars Peder møtte sine egne – gav klare budskap

Neste
Neste

Spør statsråden om hvorfor MARKOM fases ut?