Aktuelle saker
Filtrer på region:
Filtrer etter tema:
Hva er CO2-fond?
Enkelt forklart: Hva er et CO2-fond? I serien “Hva er…?” forklarer Maritimt Forum typiske begreper som kan dukke opp i en samtale om maritim næring og politikk.
Hva er standardfartøy?
Enkelt forklart: Hva er standardfartøy? I serien “Hva er…?” forklarer Maritimt Forum typiske begreper som kan dukke opp i en samtale om maritim næring og politikk.
«Helsesista» foreslår trivselsombud på sjøen
«Helsesista» Tale Maria K. Engvik foreslår overfor Kystens Næringsliv at et trivselsombud på sjøen kan bedre ivareta yngre arbeidstakere.
Nytt Enova-program for hydrogen og ammoniakk til maritim sektor
Enova skal styrke virkemidlene for grønne energibærere i 2024. og har lansert de endelige kriteriene for de nye virkemidlene for hydrogen og ammoniakk i fartøy.
ETS for skipsfart formelt tatt inn i EØS-avtalen
Fredag 8. desember ble ETS for skipsfart formelt tatt inn som en del av EØS-avtalen. Dermed blir Norge en del av ordningen fra og med 1. januar 2024.
Budsjettforliket: Flere tiltrengte maritime behov lar vente på seg
Statbudsjettet 2023: Regjeringspartiene Ap og Sp sammen med budsjettpartner SV, la søndag 3. desember fram avtalen om neste års statsbudsjett. Ny grønn industriordning ble lansert, men ellers var det lite å juble for
Høyres alternative budsjett: vil svekke nettolønnsordningen
Høyre la fram sitt alternative statsbudsjett for 2024 torsdag 23. november. Igjen ønsker Høyre å svekke tilskuddsordningen for sysselsetting av norske sjøfolk (nettolønnsordningen).
FrPs alternative budsjett: vil fjerne taket i nettolønnsordningen
FrP vil ha norske sjøfolk på norske skip og står fast på kravet om å fjerne alle tak i tilskuddsordningen for sysselsetting av norske sjøfolk. Det kom fram da partiet lanserte sitt alternative statsbudsjett for 2024 fredag 22. november.
Hva er nettolønnsordningen?
Enkelt forklart: Hva er nettolønnsordningen? I serien “Hva er…?” forklarer Maritimt Forum typiske begreper som kan dukke opp i en samtale om maritim næring og politikk.
SVs alternative budsjett: Vil ha hydrogensatsing i Norge
Sosialistisk Venstreparti la frem sitt alternative budsjett torsdag 9. november. Regjeringens budsjettpartner setter av en milliard til differansekontakter.
Forhandler om maritimt klimapartnerskap - Maritimt Forum koordinerer
- Forhandlingene mellom regjeringen og næringen om et maritimt klimapartnerskap er i gang. Målet er å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes, skriver regjeringen i en pressemelding.
Ørsted trekker seg fra Blåvinge
I 2021 gikk Ørsted inn i det norske havvindkonsortiet Blåvinge sammen med Fred Olsen Seawind og Hafslund. Nå trekker det danske energiselskapet seg fra havvindsatsingen i Norge.
Forsvar, beredskap og klimapartnerskap på dagsordenen
På Verftskonferansen i år tok vi med oss lokal- og stortingspolitikere fra morgen til kveld begge dagene. Vi var en tur på scenen og snakket om klimapartnerskap, og vi arrangerte Flaggfrokost med spennende panelsamtaler.
Samler det maritime Norge i Haugesund
De maritime konferansene i Haugesund legger sine arrangementer til én og samme uke neste år. “Maritim uke” etableres med siktemål å bli en attraktiv maritim møteplass nasjonalt og lokalt.
Hva er differansekontrakter?
Enkelt forklart: Hva er differansekontrakter? I serien “Hva er…?” forklarer Maritimt Forum typiske begreper som kan dukke opp i en samtale om maritim næring og politikk.
Er EUs hydrogenbank løsningen på behovet for differansekontrakter?
Norske aktører får mulighet til å søke midler i EU´s hydrogenbank. Men det er ingen garantier for at kronene tilfaller norske aktører, og Norge har ingen egen ordning. Dette har det blitt stilt spørsmål ved i Stortinget.
Spør statsråden om hvorfor MARKOM fases ut?
I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 legges det opp til at det maritime kompetanseprogrammet MARKOM II skal fases ut.
Misfornøyd med regjeringen i nettolønnsspørsmålet
Forbundssekretær i Sjømannsforbundet, Gunnar Amland, gav stortingspolitikerne fra Rogaland klar beskjed.
Statsbudsjettet 2024: Maritim utdanning
Arbeidslivet skriker etter kompetanse som kan bidra til å gjennomføre det grønne skiftet, og derfor er statsbudsjettets prioriteringer på utdanning viktig. Maritimt Forum har levert innspill til budsjetthøringen i utdannings- og forskningskomiteen.
Nye utsettelser av Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II
I august utsatte regjeringen søknadsfristen for konsesjon på de to havvindfeltene. Nå følger ytterligere utsettelser.
Har du noen gang stusset på et maritimt begrep? Vi lager verdens enkleste forklaringer på litt vanskelige begreper.
154
Maritim næring står for en verdiskaping på 154 milliarder kroner i året.
85 000
85 000 mennesker arbeider i maritim næring i Norge.
451
Maritim næring har en omsetning på 451 milliarder kroner.