SVs alternative budsjett: Vil ha hydrogensatsing i Norge

Sosialistisk Venstreparti la frem sitt alternative budsjett torsdag 9. november. Regjeringens budsjettpartner setter av en milliard til differansekontakter.

Regjeringen mener at norske aktører som vil satse på hydrogen, skal søke om økonomisk støtte kun igjennom EUs hydrogenbank. Dette vil SV endre på og foreslår i sitt alternative statsbudsjett å bevilge 1 milliard kroner over tre år til differansekontrakter for produksjon av grønt hydrogen i Norge.

Les hele SVs alternative budsjett her.  

Vi må berømme SV for å lytte til næringen hva gjelder differansekontrakter. Dette er bra for den grønne omstillingen.
— Ivar Engan, daglig leder i Maritimt Forum

- Skal vi nå våre klimamål om halvering av utslipp inne 2030, må skipsfarten ha tilgang til grønt drivstoff som hydrogen. En produksjon i Norge vil kunne gi en tryggere leveranse enn om næringen bare må konkurrere om tilskudd fra EU. Derfor støtter vi SV sitt forslag, fortsetter Ivar Engan.

EUs hydrogenbank erstatter ikke differansekontrakter

Stortinget ba i fjor regjeringen om å komme med en plan om å innføre et system for differansekontrakter for hydrogen i løpet av 2023. Dette har ikke regjeringen gjort, og vil heller at norske aktører skal delta i den første auksjonen under Den europeiske hydrogenbanken som lyses ut neste uke.

- EUs hydrogenbank er et positivt tiltak. Det vil også være positivt om Norge går inn med egne midler. Men dette er ikke en erstatter for differansekontraktene som næringen lenge har pekt på som viktig virkemiddel for grønn omstilling, sier Engan.  

Les mer om EUs hydrogenbank her.

Skattetrykket skaper utfordringer for næringen

Skattetrykket for næringslivet er allerede høyt, men SV foreslår likevel å hente inn 15 milliarder i økt skatt neste år.

- Det som er positivt er at SV vil fjerne den ekstra arbeidsgiveravgiften som ligger inne i regjeringens budsjettforslag, men vi har over tid nå uttrykt bekymring for at skattetrykket for maritim næring er for høyt, sier Engan.

I sitt alternative budsjett vil SV blant annet også bevilge 1 milliard kroner for å gjøre Eksportfinans Norge til grønn industribank, øke tilskudd med 115 millioner kroner til bedre havner og farleder og 100 millioner kroner for å få flere lærer i yrkesfag.

Regjeringen og SV skal nå forsøke å komme fram til en enighet om statsbudsjettet innen fristen 28. november. Finansdebatten i Stortinget er planlagt til 4. desember.

Forrige
Forrige

Full kontraktsdekning i 2024

Neste
Neste

Forhandler om maritimt klimapartnerskap - Maritimt Forum koordinerer