Hva er standardfartøy?

Et standardfartøy er en ny type båt som forsvaret skal kunne bruke i en rekke ulike oppgaver. Bakgrunnen for navnet “standardfartøy” er at innhold, utstyr og teknologi skal være etter en bestemt standard, og lik på alle båtene. Ved å bygge mange av akkurat samme standard (serieproduksjon) vil man kunne få ned kostnader og fortsatt utstyre fartøyet med det beste av norsk, verdensledende teknologi.

Å bygge disse i Norge vil ha en enorm betydning for arbeidsplasser og næringsliv, samtidig som det vil kunne gi store eksportmuligheter til andre allierte land. Å komme i gang med å utvikle og bygge det første pilotfartøyet, betyr å ta det første viktige steget mot en serieproduksjon av standardfartøy.

 
  • I forslag ny Langtdisplan for Forsvaret er det foreslått bygd 28 standardfartøy. Endelig plan vedtas i Storting i Juni. Du kan lese forsaget til ny Langtidsplan her

  • Forsvarskommisjonen slår fast at forsvarsevnen må styrkes og at Norge har særlige maritime utfordringer som må håndteres for å verne om norsk sikkerhet og norske interesser (NOU 2023:14). Kommisjonen skriver at nye standardfartøy vil spille en viktig rolle i å løse Forsvarets oppdrag og for beredskapen langs norskekysten.

    Det neste generasjonsskifte i flåten til Sjøforsvaret er nært forstående, og den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa og verden ellers er forverret. Å bygge en pilot raskt kan redusere risikoene ved utskiftingen. Les mer om risikoene ved flåtefornyelse under “eksempel”.

    Å bygge standardiserte fartøy i Norge vil også være av stor samfunnsøkonomisk betydning. Det vil bidra til å sikre verdifulle arbeidsplasser langs norskekysten og i hele den maritime klyngen i lang tid fremover.

    Byggingen vil være viktig forsvarspolitikk, god lokalpolitikk, sterkt positiv verftspolitikk og fremtidsrettet næringspolitikk.

  • Mulig tidslinje:
    2025-2028 Bygg av første pilotfartøy
    2028- Test og evaluering av pilotfartøy
    2029- Oppstart av serieproduksjon av standardfartøy
    2032- Første standardfartøy i serieproduksjon levert

    Eksempel fra fortiden
    På tidlig 2000-tallet skulle forsvaret skifte ut flere av fregattene sine, og overgangsfasen resulterte i redusert beredskap langs norskekysten i perioden fra 2005-2013. Bygging av en pilot vil kunne redusere risikoen for at dette gjentar seg.

Forrige
Forrige

Kontrakter for rundt to milliarder til Østensjø Rederi

Neste
Neste

Kystdesign og Omega Subsea Robotics styrker samarbeidet med ny storkontrakt