Hva er forskuddsgaranti-ordning for verft?

Når et verft og et rederi inngår kontrakt om å bygge båt, betaler rederiet et forskudd først og resten av beløpet når båten står ferdig. Pengene som blir betalt i forskudd ønsker rederiet en forskuddsgaranti på, altså at de er garantert å få pengene tilbakebetalt dersom verftet av en eller annen grunn ikke klarer å levere båten slik man har avtalt. I realiteten betyr det at verftet må ha en del av forskuddet låst på en konto, fremfor i bruk til å faktisk bygge båten.

Kort sagt: en forskuddsgaranti er en garanti for at pengene som ble betalt i forskudd kan tilbakebetales om noe mot formodning går galt. En forskuddsgarantiordning for verft er en ordning der staten er med på å stille denne garantien.

Dette er nødvendig, fordi i noen tilfeller kan verftet absolutt bygge båten, men ikke stille garantien - fordi de trenger å bruke pengene gjennom byggeperioden til å faktisk bygge båten. En forskuddsgarantiordning ville gitt norske verft bedre forutsetning til å påta seg flere og større byggeprosjekter.

 

Maritimt Forum mener: myndighetene bør innføre en forskuddsgarantiordning for verft. Ønsker du å fordype deg mer i verftspolitikk? Les her.

  • Om verftene i større grad kunne brukt forskuddet til å faktisk bygge båten, ville det gjort det mulig å påta seg flere og større oppdrag. Når verftet derimot må stille garantier, altså låse av penger, gir det likviditetsutfordringer under byggefasen som gjør det utfordrende og i noen tilfeller umulig å påta seg byggeprosjektet.

    Konsekvensen er tapte oppdrag til norske verft, tapte arbeidsplasser, negative ringvirkninger ellers i den maritime næringen.

    Verftene kan i mange tilfeller ha nok ressurser og plass til å fysisk bygge en båt, men ikke mulighet til å ha store beløp fryst på konto i byggeperioden.

    En forskuddsgarantiordning for norske verft vil øke oppdragsmengden hos verftene. Det gir arbeidsplasser, økt verdiskaping og skatteinntekter til staten.

  • Det finnes per i dag ingen statlig forskuddsgarantiordning for norske verft.

    EksFin har i dag en ordning som kan støtte banker som vil gi forskuddsgaranti for verftene (byggelånsgaranti). Dette er altså en ordning som gir risikoavlastning til bankene, og derav indirekte kan hjelpe verftene. Men det betyr også at det dessverre ikke har en direkte effekt for verftene, og ikke gir verftene den fleksibiliteten som trengs.

    Selv med verdens enkleste forklaring er denne politiske saken noe komplisert, blant annet fordi en ordning må være i tråd med EØS-reglementet. Men med politisk engasjement og vilje er dette mulig å både forstå og få til. Realiteten er at vi mangler god verftspolitikk og gode nok verktøy i støtteapparatene, og at dette er en av de viktigste politiske sakene for verftene.

  • Litt forenklet og satt på spissen kan vi se for oss følgende scenario:

    Rederiet “Sjøblikk” inngår kontrakt med verftet “Skipsbyggeriet” på en båt som skal koste 500 millioner. I kontrakten blir man enig om at rederiet skal betale et forskudd på 20% (100 millioner), resterende 80% (400 millioner) betales når båten er ferdig.

    Verftet Skipsbyggeriet setter 100 millioner på en låst konto og setter i gang med byggearbeidet.

    Underveis ser rederiet Sjøblikk at dette skipet blir utrolig bra, og at det ville vært en god investering å kjøpe flere slike båter. Rederiet og verftet inngår kontrakt om enda en ny båt, med samme kontraktsbetingelser.

    Verftet Skipsbyggeriet har nå 200 millioner på en låst konto som forskuddsgaranti.

    Rederiet Sjøblikk vurderer at det ville vært god butikk å ha fem av akkurat denne type båt. Å bygge fem av disse båtene ville for verftet betydd arbeid i mange år fremover. De ville måtte ansatt langt flere mennesker, noe som ville vært svært gledelig for bygda og lokalsamfunnet. Det ville også betydd mye for underleverandørene verftet samarbeider med på dette byggeprosjektet. Men fem slike båter blir også en halv milliard låst på konto, som ikke kan brukes til verken lønn eller til andre kostnader i byggeperioden. Det er rent praktisk ikke mulig, da verftet vil trenge pengene til å faktisk bygge båtene.

    Verftet Skipsbyggeriet bygger de to første båtene til rederiet Sjøblikk. De tre siste båtene måtte Sjøblikk dessverre bygge ved et annet verft.

Forrige
Forrige

DeepOcean tilbyr offshorestillinger onshore

Neste
Neste

SLAVA UKRAINI - innsamling