Hva er ETS-midlene?

For å støtte bedrifter økonomisk med å redusere klimagassutslipp, foreslår den maritime næringen at myndighetene bruker ETS-midlene på grønn omstilling av skipsfarten.

Norsk skipsfart er en del av EUs klimakvotehandel (EU ETS) og betaler i 2024 rundt 1,1 milliarder kroner for klimakvoter. Deler av inntektene vil gå til EUs innovasjonsfond, men 80% av midlene vil fordeles tilbake til medlemslandene, da også til Norge. Pengene som går tilbake til landene vil det være krav om at benyttes til grønn omstilling, men bare dersom landet er medlem av EU. Det er ikke Norge, og vi står altså derfor fritt til å bruke pengene som vi vil. Per i dag er det ingen plan for hva disse midlene skal brukes på.

Nb! Dette er på mange måter det samme som et CO2-fond (som har stått høyt på ønskelista til Maritimt Forum lenge). Å øremerke ETS-midlene har de samme intensjonene som et CO2-fond, men har i tillegg en genial finansieringsmåte. I realiteten vil næringen gjennom dette forslaget finansiere det politiske tiltaket selv. 
 

Maritimt Forum mener: Myndighetene bør øremerke ETS-midlene til grønn maritim omstilling. Les mer om hva vi mener her.

  • ETS-midlene som Norge får fra EU kommer ikke den maritime næringen til gode slik situasjonen er i dag. Næringen opplever ikke politisk motstand mot forslaget om øremerking, men heller mangel på handlekraft til å faktisk realisere det.

    Regjeringen har som mål å halvere klimagassutslipp fra innenriks sjøfart innen 2030, og at næringen skal være klimanøytral innen 2050. Skal disse målsettingene nås må man i tillegg til avgifter og krav sørge for ordninger som gjør det lettere for bedriftene å kunne investere i grønn teknologi. Å bruke ETS-pengene til omstillingsmidler vil være svært effektivt for å nå klimamålene.

  • Skipsfart er den mest miljøvennlige formen for transport. Men ettersom det også er den transportformen som brukes mest av all transport i verden, er det viktig at skipene ikke skader klimaet. Ny, grønn teknologi er kostbart. Samtidig trenger vi at flere investerer i det, slik at det også blir lønnsomt å produsere mer og på sikt billigere å velge. Vi trenger også at det stadig gjøres nye oppfinnelser og innovasjoner på feltet.

    En stor del av nåtidens og fremtidens utfordringer knyttet til klima vil kunne løses i og av maritim næring. Derfor trenger vi maritim politikk som støtter og gir ekstra fart i dette arbeidet. Å bruke ETS-midlene til grønn omstilling vil være et viktig bidrag for å nå klimamålene.En stor del av nåtidens og fremtidens utfordringer knyttet til klima vil kunne løses i og av maritim næring. Derfor trenger vi maritim politikk som støtter og gir ekstra fart i dette arbeidet. CO2-fond vil være et viktig verktøy for å nå klimamålene.

  • Å bruke ETS-midlene til omstillingstiltak på norske fartøy vil ikke koste staten en krone, det blir i praksis en selvfinansiering fra næringslivets side.

    Sammen med kanalisering av CO2-avgift og Enova-støtte kan Norge oppnå raskere avkarbonisering av skipsfarten, og det vil komme utvikling av nye tekniske løsninger og drivstoff som kan komme næringslivet til gode.

Forrige
Forrige

September oppsummert - verdifulle kontrakter inngått

Neste
Neste

Hovedstøttespiller med sammenfallende historie