Hovedstøttespiller med sammenfallende historie
DNV var hovedstøttespiller for den maritime uken i Haugesund. Grunnlagt i 1864 sammenfaller sertifiserings- og rådgivningsselskapets historie med sjøfartsbyens historie.
Sammenfallet ble synlig gjennom møter omkring sponsoratet hvor 160-års logoen til DNV var godt synlig i bakgrunnen for de som representerte selskapet i samtalene.
Men hva består så sammenfallet i?
Haugesund fikk sine ladestedsrettigheter i 1854, altså ti år før etableringen av DNV. Med ladestedsrettighetene fulgte etterhvert en utvikling som ledet fra fart med sild i nordeuropeiske farvann til trampfart på verdenshavene. John Valtentinsens innkjøp av barken “Haugesund” i 1864 er et merkeår i så måte. Skipet målte over 200 kommerselester og var det første med en slik størrelse i byens skipsfartshistorie.
Senere kom utviklingen i Haugesund sin skipsfartshistorie til å følge DNV sin historie slik utviklingen i norsk skipsfart også fulgte samme historie. Ikke unaturlig ettersom britenes opphevelse av Navigasjonsakten i 1849, med overgang til frihandel i det britiske imperiet, gav støtet til at den norske handelsflåten i 1880-årene var blitt den tredje største i verden. Som medlemsorganisasjon for norske rederier etablerte DNV et enhetlig sett med regler og prosedyrer for å vurdere fartøys tilstand og sjødyktighet.
- Slik at risikoen kunne håndteres og riktig forsikringspremie kunne settes for både skip og deres last, som det heter på DNV sine nettsider.
Helt nødvendig for en skipsfartnasjon som hadde ambisjoner om å innta, og senere beholde, en ledende posisjon internasjonalt.
Men noen merkeår er altså felles for Haugesund og DNV, eller i alle fall “litt mer felles”. Går vi ti år frem i tid fra 1864, fikk Haugesund sin første maritime utdanning gjennom etableringen av Haugesund Sjømannsskole i 1874. Da hadde den lokale skipsfarten blitt ytterligere internasjonalisert i årene fra 1870 til 1874 blant annet fordi vårsilden forsvant fra de nære kyster og man måtte satse på noe nytt. I 1884, altså samme året som DNV feiret sitt 20-års jubileum, ble Haugesund Sjømannsforening stiftet.
Og slik kunne vi kanskje fortsatt? Med mer eller mindre sammenfall i historie? Det mest sammenfallende trekket er uansett internasjonaliseringen som sådan. I historien frem mot vår egen tid for så vel skipsfarten i Haugesund som i regionen byen er en del av, som for norsk skipsfart i det hele tatt og ikke minst for DNV.
Sistnevnte med 15.000 ansatte, tilstedeværelse i over 100 land og med om lag 100.000 kunder.
Se filmen om DNV sine 160 år her.
(Tekst SMe)