Aktuelle saker
Filtrer på region:
Filtrer etter tema:
Østensjø Rederi er litt som hjemme
Thor Krukhaug har flere grunner til at han valgte å takke ja til stillingen som Financial Manager i Østensjø Rederi, men en disse grunnene er at han føler seg litt som hjemme.
Samarbeid er nøkkelen
Denne uken inviterte NTNU inn Maritimt Forum og de andre partene, i anledning besøk av forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel.
Åpnet nye kontorer i Nantes
Knutsen Group etablerte seg med virksomhet i Frankrike i 2021. For å håndtere veksten siden da, ble nylig nye kontorer åpnet i sjøfartsbyen Nantes.
Kommentar: Norsk hollandsk syke
Nær fjerdeparten av statsbudsjettet kommer nå fra oljefondet. Noen vil likevel kutte ut all produksjon av olje og gass. Samtidig skriker alle etter mer fra staten. Hvor skal dette ende?
To nybygg rett i arbeid
Edda Wind melder at to av skipene i rederiets nybyggingsprogram går på kontrakt fra første dag de leveres i henholdsvis november i år og i andre kvartal neste år.
Statsbudsjettet 2025: Alt må henge sammen med alt
Regjeringen har lagt frem sitt forslag til statsbudsjett for 2025. Maritimt Forum hadde forventet at statsbudsjettet i større grad klarte å se de store sammenhengene.
Statsbudsjettet 2025: Alt må henge sammen med alt
Regjeringen har lagt frem sitt forslag til statsbudsjett for 2025. Maritimt Forum hadde forventet at statsbudsjettet i større grad klarte å se de store sammenhengene.
Hva kommer inn og hva går ut i statsbudsjettet for 2025?
Regjeringen har varslet av mye av pengepotten vil gå til forsvar, og at det da vil bli mindre penger til andre formål. Vi vet at den maritime næringen blir helt avgjørende for både forsvarsløftet og for å nå regjeringens ambisjoner på klima og miljø, nå er vi spente på om vi vil se igjen den sammenhengen i statsbudsjettet.
Hva kommer inn og hva går ut i statsbudsjettet for 2025?
Regjeringen har varslet av mye av pengepotten vil gå til forsvar, og at det da vil bli mindre penger til andre formål. Vi vet at den maritime næringen blir helt avgjørende for både forsvarsløftet og for å nå regjeringens ambisjoner på klima og miljø, nå er vi spente på om vi vil se igjen den sammenhengen i statsbudsjettet.
Fortsatt historisk høy andel av samlet byggeprogram
Mens Haugalandet og Sunnhordland for kort tid siden har hatt halvparten av nybyggingsprogrammet for skip for norske rederiers regning målt i verdi av investeringene, synker nå denne andelen. Dagens tall ligger rundt 38 prosent.
Vi representerer en stadig mer kompleks og komplett klynge - nå har vi også fått med Øglænd System!
Medlemsmassen i Maritimt Forum Nordvest vokser og vokser. Det er bra - for vi blir aldri bedre enn mangfoldet av bedrifter vi representerer. Og det er det som styrker oss i arbeidet med å sikre politiske gjennomslag i tiden fremover mot valget i 2025. Bli bedre kjent med siste tilskudd i meldemsflokken - Øglænd System
September oppsummert - verdifulle kontrakter inngått
Hagland Shipbrokers rapport for nylig tilbakelagte september måned inneholder for det meste lyspunkter.
Hva er ETS-midlene?
Enkelt forklart: Hva er ETS-midlene? I serien “Hva er…?” forklarer Maritimt Forum typiske begreper som kan dukke opp i en samtale om maritim næring og politikk.
Hovedstøttespiller med sammenfallende historie
DNV var hovedstøttespiller for den maritime uken i Haugesund. Grunnlagt i 1864 sammenfaller sertifiserings- og rådgivningsselskapets historie med sjøfartsbyens historie.
Edda Fortis av Haugesund
Hotellskipet som drives av Østensjø Rederi, er flagget om fra Malta til Norge. – Det er godt å få henne «hjem», smiler Katrine Hustvedt.
Maritim uke oppsummert
Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) åpnet uken. Regjeringen var ellers sterkt representert, sammen med 1.100 deltakere på 40 arrangementer.
Vi søker etter ny daglig leder i Maritimt Forum nasjonalt
Vi søker en dyktig, engasjert og resultatorientert leder med solid erfaring fra arbeid med myndighetskontakt og kommunikasjon. Du vil være ansvarlig for å bygge og opprettholde relasjoner med medlemmer, myndigheter, politikere, interesseorganisasjoner, media og andre relevante aktører
Inkludering i praksis
Da den maritime utdanningen i Haugesund feiret 150 år under den maritime uken i byen, presenterte Sverre Flatebø undersøkelsen Sjøfartsdirektoratet har gjort om psykososialt arbeidsmiljø til sjøs. Ordføreren stakk av med det beste poenget.
Amogy med verdens første karbonfrie ammoniakkdrevne fartøy
Amogy har gjennomført en vellykket presentasjon av sin egenutviklede teknologi for ammoniakk cracking. Dette er et betydelig skritt mot avkarbonisering av sjøfartsindustrien, samtidig som det styrker selskapets vei mot kommersialisering.
Kolbein samler industrien til ny konferanse i Stavangers storstue
Siemens Energy har sammen med gode samarbeidspartnere igjen gleden av å invitere deg til temadag i Stavanger på Radisson Blu Atlantic Hotel onsdag 30. oktober 2024.
Har du noen gang stusset på et maritimt begrep? Vi lager verdens enkleste forklaringer på litt vanskelige begreper.

154
Maritim næring står for en verdiskaping på 154 milliarder kroner i året.
85 000
85 000 mennesker arbeider i maritim næring i Norge.
451
Maritim næring har en omsetning på 451 milliarder kroner.