Fortsatt historisk høy andel av samlet byggeprogram

Mens Haugalandet og Sunnhordland for kort tid siden har hatt halvparten av nybyggingsprogrammet for skip for norske rederiers regning målt i verdi av investeringene, synker nå denne andelen. Dagens tall ligger rundt 38 prosent.

Knutsen OAS Shipping bygger 20 skip, blant annet her i Mokpo i Sør-Korea. Foto SMe.

Målt i antallet skip i ordre er andelen nå 27 prosent.

Dette viser nye tall fra Norges Rederiforbund sammenlignet med informasjon Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland og Haugesund Rederiforening samler inn.

I den siste kvartalsrapporten fra Rederiforbundet fremkommer det at samlet byggeprogram for norske rederiers regning nå teller 144 skip til en investeringsverdi av 134,6 milliarder kroner. Dette er en vekst bare siste halvår fra 113 skip i ordre til en investeringsverdi av 103 milliarder kroner.

Lokale tall forteller om et byggeprogram som fordeler seg slik mellom lokale rederier:

  • Knutsen OAS Shipping – 20 skip (LNG-tank og bøyelast)

  • Østensjø Rederi – 2 skip (offshorefartøy og taubåt)

  • Eidesvik Offshore – 1 skip (offshorefartøy)

  • Arriva Shipping – 1 skip (tørrlast)

  • Hagland Shipping – 4 skip (tørrlast)

  • Aasen Shipping – 3 skip (tørrlast)

  • Edda Wind – 6 skip (havvind)

  • North Sea Container Line – 2 skip (container)

Til sammen 39 skip. Investeringsverdien av disse ligger rundt 51 milliarder kroner med brorparten for Knutsens regning.

Til tross for at den lokale andelen av det samlede norske byggeprogram er mindre enn for kort tid siden, er andelen fortsatt historisk høy.

Siste nybyggingskontrakt som ble annonsert lokalt, er en taubåt for regning av Østensjø Rederi. Illustrasjon Østensjø Rederi.

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Hva kommer inn og hva går ut i statsbudsjettet for 2025?

Neste
Neste

Vi representerer en stadig mer kompleks og komplett klynge - nå har vi også fått med Øglænd System!