Fortsatt historisk høy andel av samlet byggeprogram
Mens Haugalandet og Sunnhordland for kort tid siden har hatt halvparten av nybyggingsprogrammet for skip for norske rederiers regning målt i verdi av investeringene, synker nå denne andelen. Dagens tall ligger rundt 38 prosent.
Målt i antallet skip i ordre er andelen nå 27 prosent.
Dette viser nye tall fra Norges Rederiforbund sammenlignet med informasjon Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland og Haugesund Rederiforening samler inn.
I den siste kvartalsrapporten fra Rederiforbundet fremkommer det at samlet byggeprogram for norske rederiers regning nå teller 144 skip til en investeringsverdi av 134,6 milliarder kroner. Dette er en vekst bare siste halvår fra 113 skip i ordre til en investeringsverdi av 103 milliarder kroner.
Lokale tall forteller om et byggeprogram som fordeler seg slik mellom lokale rederier:
Knutsen OAS Shipping – 20 skip (LNG-tank og bøyelast)
Østensjø Rederi – 2 skip (offshorefartøy og taubåt)
Eidesvik Offshore – 1 skip (offshorefartøy)
Arriva Shipping – 1 skip (tørrlast)
Hagland Shipping – 4 skip (tørrlast)
Aasen Shipping – 3 skip (tørrlast)
Edda Wind – 6 skip (havvind)
North Sea Container Line – 2 skip (container)
Til sammen 39 skip. Investeringsverdien av disse ligger rundt 51 milliarder kroner med brorparten for Knutsens regning.
Til tross for at den lokale andelen av det samlede norske byggeprogram er mindre enn for kort tid siden, er andelen fortsatt historisk høy.
(Tekst SMe)