Statsbudsjettet 2025: Alt må henge sammen med alt
Skal Norge lykkes med forsvarsløftet, målsetninger innen klima- og miljø, og å sikre tilstrekkelig utdanning av personell til både sivil og militær sjøfart, så er regjeringen helt avhengig av den maritime næringen. Maritimt Forum hadde forventet at statsbudsjettet i større grad klarte å se de store sammenhengene.
Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk (eller nettolønnsordningen) er ett av de aller viktigste rammevilkårene for maritim næring. Regjeringen har i Hurdalsplattformen lovet å styrke ordningen.
I statsbudsjettet for 2025 foreslår regjeringen en liten justering, men daglig leder i Maritimt Forum vil ikke kalle det en styrking slik som lovet i Hurdalsplattformen.
Sakker akterut på klima og miljøambisjoner
Miljøvennlig skipsfart er et prioritert innsatsområde i klimapolitikken og i regjeringens maritime strategi. Norske rederier betaler i år over en milliard kroner i grønne kvoter til EU. Deler av inntektene vil gå til EUs innovasjonsfond, og 80% av midlene vil fordeles tilbake til medlemslandene, da også til Norge. Det er krav om at pengene som går tilbake til landene benyttes til grønn omstilling, men bare dersom landet er medlem av EU. Det er ikke Norge, og staten står altså derfor fritt til å bruke pengene som de vil.
Rekruttering til de maritime yrkene er et sikkerhetspolitisk anliggende
I Langtidsplanen for Forsvaret planlegges det for 1300 flere tilsatte i Sjøforsvaret de neste årene, samtidig som vi vet at det er et stort rekrutteringsbehov i den sivile sjøfarten.
En satsing på personell og kompetanse for Forsvarsløftet må skje i samarbeid med det sivile. Sivile skip og sjøfolk vil også kunne få betydning i en krise- og konfliktsituasjon. Vi må derfor utdanne langt flere norske sjøfolk. Maritim utdanning er dyrt å drifte både på videregående-, fagskole- og høgskolenivå.
Når vi er inne på maritime utdanninger, er det naturlig for Maritimt Forum å trekke frem skoleskipene. Norge har i dag to slike som driver videregående opplæring, MS Gann og MS Lofoten.