Klimapartnere la toppmøte til Stord

På Stord for å lære mer om grønn teknologi.

9. april landet 15 delegater på Stord Lufthavn med kurs for Maritime CleanTech. Disse var representanter fra organisasjonene innen maritim næring som utgjør den maritime næringens arbeidsgruppe i arbeidet med en Klimapartnerskapsavtale for næringen. - Veldig imponerende og nyttig, sier John Anders Lindtveit Røse.

Gruppen var invitert til Stord som en del av arbeidet med å utmeisle næringens posisjoner i forhandlingene som pågår med regjeringen med mål om å få på plass en avtale som setter næringen i stand til å nå klimamålene.

Vi ble veldig glade for invitasjonen fra Maritime CleanTech. Det er flott at vi i denne prosessen med egne øyne kan få se den banebrytende teknologiutviklingen og fullskala testingen som skjer på Stord
— John Anders Lindtveit Røse, daglig leder i Maritimt Forum

Det er Maritimt Forum som koordinerer fra næringens side i forhandlingene med regjeringen.

 - Det var veldig imponerende og nyttig å se at teknologien som tar oss til nullutslippssamfunnet utvikles og vil være klar til bruk allerede om noen få år. Det gir oss en optimisme inn i arbeidet vårt med å finne de løsningene som skal sette næringen i stand til å kutte utslippene i tråd med de klimamålene vi har forpliktet oss på, sier Røse.

Fra pilotnasjon til teknologinasjon

En av de klareste tilbakemeldingene delegasjonen fikk var at man i Norge er fantastisk flinke til å utvikle ny teknologi, men i liten grad klarer å få tatt teknologien i bruk. Det ble blant annet pekt på at virkemiddelapparatet ikke er rigget for å ta teknologi fra testfase og ut til markedet, og at det er behov for kraftfulle tiltak for å få fortgang på de prosessene som pågår innen utvikling av lav- og nullutslippsløsninger. 

- Behovet fra å gå fra å være en pilotnasjon til å bli en teknologinasjon hører vi fra hele bredden av den maritime næringen. Dette blir ett av de viktigste innspillene våre inn i arbeidet med klimapartnerskapet. Norge har allerede den grønne ledertrøyen på når det gjelder utvikling av klima- og miljøteknologi som kan brukes i skipsfart. Det er dermed ingen andre land som er bedre rigget for å utvikle den teknologien som internasjonal skipsfart vil trenge på veien mot nullutslippssamfunnet, sier Røse

 

Hva er klimapartnerskapet?

Klimapartnerskapsprosessen ble initiert i Hurdalsplattformen, og maritim næring er en av tre næringer som har begynt forhandlingene med regjeringen om å utmeisle en klimapartnerskapsavtale. Målet med prosessen er å komme frem til en avtale som kan forplikte både næringen og staten til å ta nødvendige grep for å styrke arbeidet med å nå klimamålene for 2030 og 2050.

 

Se flere saker om klimapartnerskapet:

Forrige
Forrige

Kossen går det da?

Neste
Neste

Kommentar: Maritim næring i totalforsvaret – regjeringens statsbudsjett i 1943