Klimapartnerskap og Statsbudsjettet for 2025 på dagsorden

Bak fra venstre: Endre Borgen Mæland, Helle Hammer, Kurt Inge Angell, Hans Nicolai Edbo, Knut Arild Hareide, Bård Jordfald, Jan Ole Huseby. Fremme fra venstre: Erlend Prytz, Tuva K. Flagstad-Andersen, Even Aas, Sigrun Gjerløw Aasland, Even Tronstad Sagebakken, Fride Solbakken, Tor Arne Borge og Hege-Merethe Bengtsson

På styremøte i Maritimt Forum fikk vi besøk av statssekretærene Sigrun Gjerløw Aasland og Even Tronstad Sagebakken. Temaet for møtet var Maritimt klimapartnerskap og forslag til Statsbudsjett for 2025.

Forslag til avtale om klimapartnerskap er rett rundt hjørnet og vi gleder oss til å lese utkastet når det kommer.

Justering burde vært en reell styrking

Når det gjelder statsbudsjettet så var vårt budskap at det er helt avgjørende for den norske maritime klynga at viktige rammevilkår for maritim næring videreføres og vi synes det er positivt at taket blir justert opp. Imidlertid ser vi at dersom taket hadde vært justert opp hvert år siden 2022 (i henhold til reell prisstigning), så ville taket nå vært på 258 000 kroner. Regjeringens forslag er 225 500 kroner.

Maritimt Forum mener at taket på tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk bør fjernes og at ordningen må lovfestes for å sikre en bedre forutsigbarhet for alle aktører i maritim næring
— Fride Solbakken, daglig leder Maritimt Forum

Klimapartnerskapet gir håp

Et viktig punkt som mangler i statsbudsjettet er hvor ETS-midlene skal gå. Norske rederier betaler i år over en milliard kroner i grønne kvoter til EU, og en del av disse pengene kommer tilbake til Norge.

Maritimt Forum mener at det er viktig at disse pengene blir brukt til å redusere klimagassutslipp fra norsk skipsfart, gjerne i et eget fond etter modell av NOx-fondet, noe som vil sikre finansiering av ny grønn maritim teknologi.  Dette har også vært et av de viktigste punktene som har vært løftet av næringen i forhandlingene om et klimapartnerskap.

 

Alle oppdateringer om klimapartnerskapet:

Forrige
Forrige

YoungShip Haugesund satser med nytt styre og ny samling

Neste
Neste

Østensjø Rederi er litt som hjemme