Maritimt klimapartnerskap: - Næringen står samlet om de viktigste forslagene til klimakutt

Myndigheter og næringsliv skal gjennom klimapartnerskapet finne de beste løsningene for å nå de nasjonale klimamålene innen 2030, men tiden er knapp for å lykkes.

- Med selvtillit og overbevisning har vi spilt inn seks konkrete forslag som vil kutte store deler av de nasjonale maritime utslippene. Det som vil monne mest er å få på plass et klimafond samt differansekontrakter, sier daglig leder i Maritimt Forum, Ivar Engan.

Fiskeri- og havministeren og Klima- og miljøministeren deltok i rammen av forhandlingene fredag 16. februar. Her var næringen tydelige på at forventingene til klimasatsingene i statsbudsjettet for 2025 er store.

Vi har hatt gode samtaler med statssekretærene og med embetsverket. Men vi har dårlig tid; 2030 er ikke så langt unna. Derfor er det bra at statsrådene engasjerer seg i klimapartnerskapsprosessen
— Daglig leder i Maritimt Forum, Ivar Engan

Forhandlingene mellom regjeringen og næringen om et klimapartnerskap for innenriks skipsfart og fiske har pågått siden sensommeren 2023. Målet er å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes.

- Vi er selvsagt også opptatt av arbeidstakerperspektivet i det grønne skiftet. Det er viktig at innfasing av ny teknologi ikke går bekostning av de maritimt ansattes sikkerhet, sier Engan.

Fra venstre: Jørn Th. Prangerød, Biomarint Forum, Andreas Bjelland Eriksen, Cecilie T, Myrseth og Ivar Engan, Maritimt Forum

Vi koordinerer forhandlingene

Maritimt Forum samler og koordinerer begge sider av det maritime arbeidslivet inn i forhandlingene med regjeringen. Biomarint forum har fått ansvaret med å koordinere arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene innenfor fiskeri- og havbruksnæring, som også er del av denne prosessen. Les mer om rollen som koordinator her.

- Møtet med de to statsrådene var en viktig milepæl. Nå ser vi frem til å brette opp ermene og jobbe dypere med konkrete tiltak sammen med regjeringen, slik at vi forhåpentligvis kan enes om en avtale som både styrker konkurransekraften og får ned utslippene ned, avslutter Engan.

Maritimt Forum mener:

Det er særlig to tiltak som vil ha stor betydning for den maritime næringen: CO2-fond og differansekontrakter.

… Mer politikk for grønn maritim omstilling kan du finne i vår politiske plattform.

Forrige
Forrige

I jobb med «kvinner i kuling»

Neste
Neste

Seiler sammen mot fremtidens maritime digitalisering