Maritimt klimapartnerskap er signert!

Signerende parter, samt Biomarint Forum og Maritimt Forum samlet utenfor Oslo Havn. Foto: Jógvan Hugo Gardar

Forhandlingene om et maritimt klimapartnerskap mellom regjeringen og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen er signert. Målsetningen med avtalen er å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes.

- Ved å inngå et maritimt klimapartnerskap, etablerer vi en plattform for samarbeid med organisasjoner i sjøfart og fiske, hvor vi kan identifisere flaskehalser, adressere utfordringer og diskutere muligheter for den videre utviklingen av grønn skipsfart. Det er nå den virkelige jobben begynner, og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.

Sammen med Biomarint Forum skal Maritimt Forum koordinerer det videre arbeidet på vegne av næringene, herunder ha ansvar for å involvere arbeidstaker-, arbeidsgiver- og bransjeorganisasjoner som slutter seg til avtalen. Videre skal embetsverkene i Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet forberede møtene i samarbeid med Maritimt Forum og Biomarint Forum.

Norge leder an i den grønne omstillingen til havs, men utviklingen er fortsatt i tidlig fase. Gjennom klimapartnerskapet vil Norge sette opp farten for omstilling ytterligere.

Klimapartnerskapet skal jobbe for ambisjonen om å kutte klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005-nivå. Det er næringslivet som kjenner hvor skoen trykker, og offentlig-privat samarbeid i den grønne omstillingen er sentralt for å lykkes.

- Vi har en stor jobb foran oss, og skal vi klare å lykkes med den grønne omstillingen, må vi samarbeide. Jeg er derfor veldig fornøyd med at vi har klart å bli enige om et klimapartnerskap med den maritime næringen og fiskerinæringen. Dette er det andre klimapartnerskapet i rekken, og med det har vi lagt et godt fundament for vårt videre arbeid med å nå Norges klimamål, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.

Her finner du avtalen om Maritimt klimapartnerskap

Avtalen gir oss et godt utgangspunkt for å få en konstruktiv og konkret dialog med regjeringen om tiltak som kan bidra til å redusere klimagassutslipp fra skipsfarten, sier Fride Solbakken, konstituert daglig leder i Maritimt Forum.
— Fride Solbakken, konstituert daglig leder i Maritimt Forum

Maritimt Forum har også så langt koordinert arbeidet på maritim side.

- Vi og vil takke alle involverte parter for et godt og konstruktivt samarbeid i prosessen knyttet til arbeidet med klimapartnerskapsavtalen, og vi ser frem til fortsettelsen, sier Fride Solbakken, konstituert daglig leder i Maritimt Forum.

Hun viser videre til at det var hyggelig å få hilsen i talen fra fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.

- Jeg vil rette en varm takk til alle som har vært involvert, spesielt til Biomarint Forum og Maritimt Forum som har vært uvurderlige støttespillere i denne prosessen. Gjennom deres innsats har vi ikke bare fått til en god dialog, men også skapt strukturer som styrker oss i møtet med morgendagen, sa statsråden.

Uttalelser fra de signerende partene på maritim side:

Det Norske Maskinistforbund
- Vi er veldig glade for at vi har kommet i havn med denne avtalen. Det er en god avtale. Det har vært viktig for oss at trepartssamarbeidet sikres. Avtalen skal sikre en rettferdig omstilling for arbeidstakere. Med rettferdig omstilling så mener vi her kompetanse og sikkerhet. Dette må ivaretas for arbeidstakere, når nye energiformer tas i bruk. Vi ser frem til å jobbe videre med klimapartnerskapet i Maritim næring, sier administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund.

Fellesforbundet
- Da er rammeverket for hvordan vi skal greie det på plass. Våre medlemmer i verkstedhallene, på verftene og ute på laksemerdene er på plass for at vi skal klare den store jobben sammen, sier Kine Asper Vistnes fra Fellesforbundet.

NHO
- Vi er fornøyde med at partene skal diskutere både eksisterende og nye virkemidler. Dialog i trepartssamarbeidet er tradisjon i den norske modellen. Vi har forventninger til at partnerskapet vil føre til konkrete tiltak som styrker både miljøet og konkurranseevnen, samt bidrar til høyere tempo i den grønne omstillingen i maritim næring, sier viseadministrerende direktør Anniken Hauglie i NHO.

NHO Sjøfart
- Gode rammebetingelser for maritim sektor blir til gjennom brede allianser. På miljøområdet er NOx-fondet et godt eksempel på tiltak som har bidratt til reduksjon av NOx-utslipp fra norsk skipsfart uten at det har gått ut over konkurranseevnen. Avtalen om klimapartnerskap gir en god ramme for arbeidet med å finne virkemidler som kan bidra til reduksjon av andre utslipp fra skipsfart, sier administrerende direktør Frode Sund i NHO Sjøfart.

Norges Rederiforbund
- Et tett samarbeid mellom myndighetene og partene i arbeids- og næringslivet er nøkkelen for å lykkes med det grønne skiftet. Vi i Rederiforbundet er glade for at denne avtalen har kommet i havn, og ser frem til et konstruktivt samarbeid. Samtidig er det viktig å erkjenne at vi ikke er i rute med 2030-målene, og må gjøre mer – raskere. Det er helt avgjørende at partnerskapet resulterer i konkrete tiltak og nye virkemidler, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund Knut Arild Hareide.

Norsk Industri
- Avtalen blir en viktig plattform for hvordan myndigheter og næringen kan jobbe sammen for å nå klimamålene. Norsk maritim industri er klare til å levere fartøy, utstyr og tjenester som må til. Partnerskapet blir viktig både for å evaluere effekten av eksisterende tiltak, men også for å diskutere nye, målrettede tiltak for å øke tempoet i omstilling og utslippskutt, sier Jeanette Iren Moen, direktør Bransje- og industripolitisk avdeling.

Norsk sjømannsforbund
- Dette partnerskapet styrker både klimasaken og trepartssamarbeidet. Sjømannsforbundet stiller selvsagt opp, sier Kurt Inge Angell, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.

Norsk Sjøoffisersforbund
Dette er en viktig avtale og vi gleder oss til å ta fatt på arbeidet. Norske sjøfolk besitter en unik kompetanse som vil være et svært viktig bidrag inn i utvikling av fremtidens maritime teknologi. Nå ser vi frem til å sammen med resten av næringen og myndighetene å finne frem til preise og gode virkemidler for å øke omstillingentakten og konkurransekraften i både maritim næring og fiskerinæringen. Vi har lang tradisjon i Norge for å løse komplekse oppgaver gjennom den norske modellen og det skal vi også gjøre her, sier Hans Sande, administrerende direktør i Norsk Sjøoffiserforbund.

Kystrederiene har besluttet å ikke signere klimapartnerskapsavtalen

Som hovedorganisasjon for nærskipsfarten i Norge har Kystrederiene vært tydelige på behovet for en avtale som sikrer konkrete og gjensidige forpliktende tiltak for grønn omstilling i maritim næring, slik at CO2 utslippene kan reduseres i tråd med målsetningene mot 2030 og 2050.

- Rederienes rolle, som er avgjørende for å gjennomføre utslippskutt, er for svakt definert i avtaleutkastet. Vi trenger en avtale som gir rederiene risiko reduksjon, klare rammer og støtte til å gjennomføre nødvendige tiltak. Våre medlemmer har allerede tatt grep for å redusere klimagassutslippene, og vi er dedikerte til å fortsette dette arbeidet. Men en økt omstillings hastighet krever at staten tar forpliktelser på lik linje med rederiene og spiller en tydeligere rolle som tilrettelegger for endringer som faktisk monner, sier administrerende direktør i Kystrederiene Tor Arne Borge, i en pressemelding.

Les hele pressemeldingen fra Kystrederiene her

Forrige
Forrige

Verdens største hel-elektriske Ro-Pax med teknologi fra Vestlandet

Neste
Neste

Maritim dag for Miljøpartiet De Grønne