Verdens største hel-elektriske Ro-Pax med teknologi fra Vestlandet

Elektriske skip drevet av batterier blir stadig mer interessante for rederier som ønsker å være bærekraftige. Nå er dette også aktuelt for store ferger og for lengre avstander. Et slikt eksempel er en ny Ro-pax ferje som bygges på verftet Incat på Tasmania, bestilt av Argentinske Buquebús.

Illustrasjon: Verdens største nullutslipps, lettvekts katamaranferje, drevet av et batterielektrisk fremdriftssystem og vannjetter.

Dette blir verdens største nullutslipps, lettvekts katamaranferje, drevet av et batterielektrisk fremdriftssystem og vannjetter, alt fra Wärtsilä.

Incats sør-amerikanske kunde, Buquebús, vil operere fartøyet mellom Argentina og Uruguay. Fergen, som vil ha en total lengde på 130 meter, vil ha kapasitet til å frakte 2100 passasjerer og 225 kjøretøy og kan i tillegg skryte av en 2000 kvm tax-free butikk.

Kraft fra batterier og åtte elektriske vannjetter

- Hovedframdriften er åtte kompakte og lette aksialstrøms vannjetter som er designet og optimalisert for middels hastighet på 25 knop. Vannjettene drives av åtte svært effektive permanentmagnet e-motorer i et kompakt og lett design, forteller Bjørnar Skogseth, leder for forskning og utvikling i Wärtsilä Ship Electrifications med kontor hos Wärtsilä på Heiane på Stord.

I tillegg kommer utstyr som elektrisk kraftsystem, energistyringssystem, >40 MWh batterimoduler og et avansert fremdriftskontrollsystem.

- Wärtsiläs R&D avdeling på Stord har benyttet både maskinlæring og kunstig intelligens (KI) til å utvikle et meget avansert kontrollsystem, noe som er avgjørende for at et så komplekst system skal fungere sømløst i alle forhold, sier Skogseth.

 
Wärtsiläs R&D avdeling på Stord har benyttet både maskinlæring og kunstig intelligens til å utvikle et meget avansert kontrollsystem.
— Bjørnar Skogseth
 

Teknologi fra Vestlandet

I tillegg til Wärtsilä er en rekke leverandører fra Vestlandet helt avgjørende for å levere en robust totalløsning til Incat.

- Batterisystemet fra Corvus bidrar til et system med optimal virkningsgrad. The Switch på Stord har levert multi-megawatt DC distribusjonssystemer som sikrer stabil og sikker drift. Og Zinus på Bømlo leverer ladetårn, mens Wärtsilä står for resten av anlegget, som til sammen sørger for rask og sikker lading fra land, sier Bjørnar Skogseth.

Hele systemet, med alle modulene, har det siste året vært bygget og grundig testkjørt ved Wärtsilä sitt anlegg i Grunnavågen på Stord.

Incat og Wärtsilä

Gjennom 30 år har Wärtsilä og Incat samarbeidet i utviklingen av waterjets, og Wärtsilä har levert over 200 vannjetter til Incat Shipyard. I løpet av disse årene har Incats katamaraner blitt raskere, større, og mer effektive. I 2012 drev Wärtsiläs to 1720 mm aksialstrøms vannjetter Buquebús-fartøyet Francisco som da nådde den forbløffende hastigheten på 58,1 knop (107,6 km/t). Det gjorde det til verdens raskeste skip - selvfølgelig registrert i Guinness rekordbok.

Buquebús-fartøyet Francisco, verdens raskeste skip i 2022 med 58,1 knop. Foto Incat Buquebus.

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Kommentar: Sannelig ville de lage et Rederiforbund i Haugesund

Neste
Neste

Maritimt klimapartnerskap er signert!