Maritim dag for Miljøpartiet De Grønne

Politikerne fikk blant annet besøke det bergensbaserte rederiet Odfjell. Fra venstre: Harald Fotland (Odfjell SE), Endre Borgen Mæland (Norsk Sjøoffisersforbund), Suzanne Michelle Rødseth (MDG), Christine Henriksen Ødegaard (MDG), Frøya Sjursæther (MDG), Ingrid Liland (MDG), Even Storheim (Maritime Bergen) og Thomas Saxegaard (Norges Rederiforbund). Foto: Anngun Dybsland / Odfjell.

Utvikling av den maritime næringen i Vestland sto på agendaen da programkomiteen til Miljøpartiet De Grønne besøkte den maritime klyngen i Bergen. Her fikk politikerne verdifulle innspill til det kommende stortingsvalget.

Nyttår og 2025 nærmer seg med stormskritt, og det betyr at vi snart går inn i et nytt valgår for Stortinget. Nå jobber alle de politiske partiene med å gjøre siste finpuss på sine respektive partiprogrammer. I den forbindelse har Maritimt Forum, Norges Rederiforbund og Norsk Sjøoffisersforbund invitert alle partiene på Stortinget til å besøke maritime miljøer langs kysten.

Forrige uke var Miljøpartiet De Grønne i Bergen for å treffe bedrifter i den maritime klyngen. Her fikk de med seg verdifull innsikt tilbake til arbeidet med MDGs partiprogram for den kommende stortingsperioden. Med på rundturen var: Ingrid Liland (nestleder i MDG og leder for programkomiteen), Frøya Sjursæther (1. kandidat fra Hordaland), Suzanne Michelle Rødseth (medlem av MDGs programkomite), Christine Henriksen Ødegaard (medlem av MDGs programkomite), Endre Borgen Mæland (Norsk Sjøoffisersforbund), Thomas Saxegaard (Norges Rederiforbund) og Even Storheim (Maritime Bergen).

Ingen besøk hos Bergen Engines uten en omvisning i fabrikken. Motoren i bakgrunnen står klar for å bli fraktet til Ukraina der den skal gi strøm til tusenvis av husstander. Fra venstre: Olav Inge Søreide (Bergen Engines), Jon Erik Røv (Bergen Engines), Ingrid Liland (MDG), Frøya Sjursæther (MDG), Christine Henriksen Ødegaard (MDG), Suzanne Michelle Rødseth (MDG) og Endre Borgen Mæland (Norsk Sjøoffisersforbund). Foto: Even Storheim / Maritime Bergen.

Første stopp for politikerne var utstyrsleverandøren Bergen Engines. Her fikk politikerne en grundig innføring i Bergen Engines arbeid med å utvikle nye hydrogenmotorer for skipsfarten og videreutvikle deres markedsledende gassmotorer til maritim og landbasert industri.


Trenger bedre infrastruktur på land

I Bergen Havn har Plug bygget ut Europas største landstrømsanlegg. Her kan både cruiseskip, supplyskip og lasteskip koble seg på landstrøm når de ligger til kai. Foto: Astrid Tomassen / Bergen Havn.

Regjeringen har en ambisjon om å halvere klimagassutslippene fra norsk innenriks sjøfart og fiske innen 2030. Dersom man skal lykkes med det, trengs det en storstilt utbygging av infrastruktur for bunkring av klimanøytralt drivstoff og landstrøm langs kysten.

For å lære mer om hvordan dette bør gjøres fikk politikerene besøke Europas største landstrømsanlegg ved Bergen Havn. Her møtte politikerne representanter fra havnen og fra Plug Shore Power – et selskap som startet som et joint venture mellom Bergen Havn og energiselskapet Eviny.

Viktige temaer som ble diskutert var reguleringer for landstrømssalg ved industrianlegg, standardisert teknologi for ulike skipssegmenter og tilskuddsordninger for landstrømsanlegg.

Enige om behovet for et klimafond

Norske rederier er generelt langt fremme i å investere i teknologi for å redusere klimagassutslipp fra egne flåter. En av aktørene som er lengst fremme med å energieffektivisere sine skip er bergensbaserte Odfjell SE. Her fikk politikerne en presentasjon av energieffektiviseringstiltakene Odfjell SE har gjort på skipene sine. Gjennom det 2 timer lange møtet med rederiets CEO, Harald Fotland fikk politikerne en rekke gode innspill.

Et av de viktigste poengene til Fotland, som også er president i Norges Rederiforbund, var behovet for å opprette et CO2-fond med midlene som norske redere betaler inn til EUs klimakvotesystem fra og med 2024. Gjennom innlemmingen av skipsfarten i EUs klimakvotesystem skal rederiene rapportere og betale for 40% av CO2-utslippene sine fra og med regnskapsåret 2024. Ordningen skal gradvis trappes opp fra til 70% i 2025 og 2026, før den når 100% i 2027.

Et anslag fra Norges Rederiforbund viser at norske redere vil betale inn mellom 2 og 3 milliarder kroner til EU ETS allerede i 2024. Mens man i EU-landene vil rute 80% av disse midlene tilbake til grønne tiltak i maritim næring, har Norge foreløpig lagt seg på en annen linje der midlene fra EU ETS blir værende i statskassen. Her ser vi frem til et godt samarbeid med MDG for å få med Stortinget på å opprette et klimafond for grønne investeringer i skipsfarten etter samme modell som NOx-fondet.

– Her er vi enige med den maritime næringen. Vi vil jobbe for at Norge får et eget CO2-fond for maritimt næringsliv, sier nestleder i Miljøpartiet De Grønne, Ingrid Liland.

Stabile og konkurransedyktige rammevilkår

Den maritime klyngen på Vestlandet inneholder flere av verdens ledende teknologi- og utstyrsleverandører. En av disse er Corvus Energy, som flyttet hovedkontoret og produksjonen fra Canada til Bergen i 2018. Programkomiteen til MDG møtte representanter fra ledergruppen ved Corvus Energy sin fabrikk og hovedkontor på Midtun i Bergen.

Her ble politikerne blant annet orientert om utviklingen av maritim batteriteknologi og hvor moden denne teknologien faktisk er. I tillegg ble det drøftet hvordan Norge kan legge til rette for fortsatt batteriproduksjon i Norge gjennom stabile rammevilkår, en offensiv omstilling til utslippsfrie hurtigbåter i Norge og næringspolitikk som kan konkurrere med både EUs Strategic Compass og den amerikanske IRA-ordningen.

Vi takker Miljøpartiet De Grønne for en hyggelig og lærerik dag på besøk hos noen av regionens fremste maritime aktører. Vi oppfordrer alle politikere som ønsker å besøke bedrifter i den maritime klyngen til å ta kontakt med Maritime Bergen og Maritimt Forum – vi bistår mer enn gjerne.

Forrige
Forrige

Maritimt klimapartnerskap er signert!

Neste
Neste

Halvårlig møte mellom Kystverket og havne- og sjøtransportbransjen