Halvårlig møte mellom Kystverket og havne- og sjøtransportbransjen
- Det er nyttig for næringen å møte Kystverket på jevnlig basis. Her får vi løftet opp saker næringen er opptatt av og vi kan i fellesskap se på ulike løsninger på problemstillinger som blir tatt opp, sier Fride Solbakken, konstituert daglig leder i Maritimt Forum
Kystverket tok opp flere saker som er av betydning for sjøtransporten, som for eksempel verdivurderinger av havner etter sikkerhetsloven, Digitalsikkerhetsloven, Havneberedskapsforskriften, revisjon av tilskuddsordningene for investering i effektive og miljøvennlige havner, utdeling fra kommunal havnevirksomhet og utpeking av TEN-T-havner
Noen av sakene Maritimt Forum ga innspill på var:
Utdanning og rekruttering
hvordan kan vi utdanne og rekruttere nok sjøfolk for framtida? Dette er en felles utfordring for både næringen, Kystverket og Sjøforsvaret.
Sikkerhet og beredskap
Viktig at myndighetene er tydelige på hvilke forventninger de har til maritim næring dersom vi havner i en kritisk situasjon
Ha jevnlige øvelser for å sikre at beredskapen fungerer
Ha gode varslingskanaler for sjøfolk dersom en oppdager «unormale» hendelser langs kysten
Infrastruktur og press på areal
Grønn omstilling krever tilgang på landstrøm, hydrogen, ammoniakk og lagring av CO2. i et sikkerhetspolitisk perspektiv er dette viktig og Kystverket kan spille en viktig rolle i å få dette på plass.
Vi ser et økende press på kaiarealer langs hele kysten. Flere og flere byer og kommuner tar i mindre grad hensyn til maritime aktiviteter. Norge er tuftet på havet og havbasert virksomhet. For å sikre at vi også i fremtiden skal ha høy maritim virksomhet må det tilbys tjenester, fasiliteter og areal som bidrar til å opprettholde og videreutvikle et høyt aktivitetsnivå. Til det trengs det havneareal og kaier.