Utbedring av nordre innseiling til Haugesund

Bystyret i Haugesund behandler i kveld, den 11. desember, detaljreguleringsplanen som skal gjøre fremkommeligheten for store spesialfartøy til Aibel bedre foruten å redusere risikoen for navigasjonsulykker i hovedleden.

Arkivfoto: FPSO Glen Lyon på vei inn til Aibel våren 2016.

Karmsundet er en av landets mest trafikkerte farleder.

I Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036 er det foreslått midler til utbedringen i 2027 med begrunnelse at nordlig innseiling Haugesund har stor betydning for regionalt næringsliv.

I saksfremlegget til bystyret blir det vist til at Statsforvalteren i Rogaland vurderte å fremme innsigelse til planforslaget.

- Det ble derfor gjennomført dialogmøte mellom Statsforvalteren, Kystverket og Haugesund kommune. Statsforvalteren konkluderte at «... tiltaket vil ha store konsekvenser for marint naturmangfold, og innebærer tap av tareskog av høy verdi i svært god tilstand. Samfunnsnytten av tiltaket er likevel stor, og en grunnstøting eller kollisjon i farleden kan få store negative konsekvenser både for samfunnet, og for naturverdier i havet. Vi anser derfor at samfunnsnytten av tiltaket er større enn tapet av miljøverdier.» Dermed foreligger det ikke innsigelser til planforslaget og kommunen kan godkjenne reguleringsplanen, skriver kommunedirektøren.

I et leserinnlegg i Haugesunds Avis tar likevel bystyrerepresentant Jan Vikse fra MDG til motmæle.

- Slik jeg leser saken skal innseilingen tilpasses de største cruiseskipene, noe jeg tenker er den største driveren bak tiltaket. Uten dette inngrepet kan megaskipene i verste fall gå forbi Haugesund på stormfulle dager, skriver blant annet Vikse og konkluderer med at natur- og klimakrisen krever strakstiltak.

- Derfor stemmer MDG imot forslaget om farledsutbedring i nordre innseiling, skriver Vikse i leserinnlegget.

Vi kommer tilbake til saken.

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Får 5,7 millionar frå Ulla Førrefondet

Neste
Neste

«Hun styrer» i skogen av menn