«Hun styrer» i skogen av menn

I lys av ny lovgivning og ønsket om bedre kjønnsbalanse i bedriftsstyrene samlet DNB, Næringsforeningen og Maritimt Forum et åttitalls deltakere til motivasjonssamling. Med mange alvorlige menn på veggen.

Et åttitalls deltakere på “Hun styrer” i Haugesund Rederiforening.

Alvoret i ansiktene til alle «formenn» i Haugesund Rederiforening gjennom tidene var nok likevel ikke fordi «de herrer skipsrederne» ugleså kvinner i næringen. For selv om Hanna Brummenæs og Bertha Torgersen aldri så mye ble adressert «de herrer skipsrederne» i forretningskorrespondansen de hadde med banker, befraktere og andre etter å ha etablert sitt rederi så tidlig som i 1909 da kvinner i rederinæringen var mer enn et særsyn, og selv om de aldri hadde verv i Haugesund Rederiforening utover medlemskapet sitt, så var de vel ansett i det lokale forretnings- og shippingmiljøet i egenskap av å være så vel kvinner som dyktige redere. Diverse oppslag i pressen tyder på dette.

Dessuten er det ikke lenger bare menn på veggen i Haugesund Rederiforening etter at Synnøve Seglem ble den første kvinnelige styrelederen i foreningen fra 2018 til 2021.

Dette ble poengtert under samlingen sammen med fremleggelsen av statistikk som viser at kjønnsbalansen i bedriftsstyrer på Haugalandet ennå er et godt stykke fra å oppfylle den nye lovens krav. I januar 2024 var det 85 prosent av bedriftene som ikke oppfylte kravene. I desember samme året, altså i dag, er det fortsatt 60 prosent av bedriftene som ikke oppfyller kravene.

Det er altså mye å ta tak i, og kanskje kan Næringsforeningens styrestall være til hjelp. Ingeline Kaldestad gjorde nærmere rede for denne. Like viktig er kvinners egen motivasjon til å søke styreverv. Finansdirektør Birgitte W. Johansen i Reach Subsea gjorde rede for hva som kreves av styreledere og styremedlemmer i så vel små som store bedrifter, børsnoterte eller ikke. Hun har selv omfattende erfaring både fra eget styrearbeid og som tilrettelegger av styrearbeidet i børsnoterte Reach Subsea.

Christina Bjordal bidro med kunstnerisk innslag.

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Utbedring av nordre innseiling til Haugesund

Neste
Neste

Ny kontrakt for kabelleggingsfartøy