Vil bli blant de største i verden på transport av CO2

Oliver Hagen-Smith har overtatt ledelsen av Knutsen NYK Carbon Carrieres (KNCC). – Målet er å bli blant de største i verden, sier 37-åringen.

Oliver Hagen-Smith ved siden av en illustrasjon av gasstankerne KNCC planlegger å bygge.

KNCC har foreløpig ingen skip, men den første skipsbyggingskontrakten kan bli signert allerede i inneværende år.

– Det kan bli ombygging av et skip, eller et nybygg, avhengig av om vi bruker vår egen teknologi som muliggjør transport av flytende CO2 uten nedkjøling, eller en annen teknologi etter kundens ønske, sier Oliver Hagen-Smith.

Han ser for seg at KNCC skal være i markedet med et skip i løpet av 2027. Siden kan det bli langt flere, og er det noe skipsingeniøren, med utdanning som “Naval Architect” fra sitt opprinnelige hjemland, England, kan noe om, så er det skipsbygging.

– Du sikter sikkert til at jeg var prosjektleder for byggingen av LNG-tankere til Knutsen OAS Shipping før jeg for et par år siden gikk over til KNCC. I Knutsen OAS hadde jeg gjennom årene jeg var prosjektleder ansvaret for byggingen av 20 LNG-tankskip. Veldig lærerikt, smiler Oliver.

Hva han da ikke sier, er at verdien av skipene han stod ansvarlig for at ble bygget på en skikkelig måte, beløp seg til rundt regnet 40 milliarder kroner. Det forklarer kanskje også hvorfor han ikke føler at ansvaret som ny CEO for KNCC tynger så tungt.

– Jeg synes vel helst det er veldig spennende. Så opplever jeg en stor tilfredsstillelse knyttet til dette å få tak på helheten i et selskap som dette.

Da han kom til Knutsen OAS i 2009, var forhistorien at Trygve Seglem kom på besøk for å presentere Knutsen OAS Shipping for studentene. Datteren, Jorunn Seglem, gikk i samme klasse som Oliver.

– Trygve sa at rederiet gjerne vil ansette en fra klassen, og jeg meldte meg. Slik ble det Norge på meg. Jeg tenkte det kunne bli et år eller noen sånn, men nå har det gått femten år, og jeg har fått familie her. Norge er et godt land å bo i, slår Oliver fast.

Per dags dato arbeider det fem personer i KNCC med kontorer i Haraldsgata i det gamle «DnC-bygget».

– Vi får inn en sjette medarbeider i august i år. Så får vi se. Vi trekker foreløpig en del på ressursene i Knutsen OAS Shipping og i NYK.

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Ny tid med “Sudri Enabler”

Neste
Neste

Utslippskutt lik tre gangeren av lokal bilpark