Utslippskutt lik tre gangeren av lokal bilpark

Det var ifølge SSB 15.912 fossilbiler i Haugesund og på Karmøy i 2023. SEAM har gjennom det grønne skiftet så langt bidratt med teknologileveranser som har gitt et samlet utslippskutt lik 50.000 fossilbiler per år.

Helene Gundersen og Gunvald Mortvedt. Foto SMe.

Dette betyr at bedriften på Husøy, i samarbeid med sine kunder og partnere, har bidratt til samlet utslippskutt per år lik alle fossilbiler på Karmøy og i Haugesund i 2023, … og langt utover dette.

– Hvordan har dere regnet utslipp fra en fossilbil? Vi snakker jo om ulike størrelser og om bensin kontra diesel?

– Dette er gjennomsnittstall basert på modeller som lages i EU, svarer Helene Gundersen. Hun er markedskoordinator hos SEAM.

I sterk vekst

Bedriften er en ledende leverandør av utslippsfrie fremdrifts- og automasjonsløsninger. Antallet ansatte har kommer opp i 155, og omsetningen er forventet å bikke 800 millioner kroner i år.

– Vi har en markedsandel innenfor vårt segment på om lag 35 prosent i Norge. De største konkurrentene er Siemens og ABB. Så langt i vår historie har vi levert lav- og nullutslippsløsninger til 74 skip, forteller Gunvald Mortvedt som leder SEAM.

Den altoverveiende delen av kundemassen er norske rederier, men SEAM følger mange av disse ut når skipene bygges i utlandet.

– I dag er kun om lag 20 prosent av kundene våre utenlandske rederier, men vi har en klar målsetting om å øke denne andelen til 50 prosent, sier Mortvedt.

Sammensatt portefølje

Fordelt på skipstyper har SEAM levert flest løsninger til mindre cruiseskip, ferger, herunder verdens første passasjerferge med flytende hydrogen, og offshoreskip foruten at ladeløsninger utgjør en betydelig andel av porteføljen. På listen står dessuten oppført seks tørrlastskip og en taubåt.

– Taubåten er amerikansk. Vi har et spennende samarbeid med Amogy innen utvikling av kraftsystemer, integrerte automasjonssystemer og sikkerhetssystemer. Dette er et skritt i retning av å realisere utslippsfri sjøtransport med ammoniakk som drivstoff. Amogy har kontorer i New York, Houston og i Stavanger og er eiet av blant andre av Amazon. Samarbeidet med dem har blitt en døråpner for oss til det nordamerikanske markedet, sier Gunvald Mortvedt.

Fra SEAM sin produksjon på Husøy. Foto SEAM.

Fjernstyrte, autonome fartøy

Han gleder seg også over samarbeidet SEAM har med DeepOcean, Østensjø Rederi og Solstad Offshore som partnere innen hybrid diesel-elektrisk fremdrift med full automatisering og kraftelektronikkpakke i byggingen av fjernstyrte, autonome fartøy gjennom JV-selskapet USV AS. I tillegg til å levere kraft og automasjon om bord, leverer SEAM også systemene for automasjon og sikkerhet i ROC (remote operation center).

- Det ligger i dette at en USV er fjernstyrt, at den opereres uten bemanning om bord. Dette stiller store krav til at alle systemer fullt ut er mest mulig autonome. Funksjoner som ikke automatiseres, må gjøres tilgjengelig for fjernstyring. Dette igjen øker kompleksiteten og størrelsen for spesielt automasjonssystemet, men også kraftsystemet må tilpasses dette behovet i forhold til konvensjonelle bemannede fartøy, utdyper Mortvedt.

Kjernekraft

Ammoniakk, hydrogen, batteri og kjernekraft. For SEAM betyr energibæreren mindre. Karmøy-bedriften leverer en sømløs integrering av kraft, automatisering og kontroll. Innenfor transoseanisk fart, altså skipsfart over lange strekninger, også kalt deep sea, er i dag verken ammoniakk, hydrogen eller batteri noen løsning. Men det er kjernekraft.

– Ja, kjernekraft kan bli løsningen for store skip på verdenshavene, og da er vi der med våre fremdrifts- og automasjonsløsninger, smiler Mortvedt.

SEAM sitt kontorbygg på Husøy. Foto SEAM.

Full kontroll i Oslofjorden

En til halvannen million mennesker av Norges nær 5,5 millioner innbyggere bor rundt Oslofjorden. Alle som en av disse som bruker passasjerbåt til og fra ulike gjøremål, kan stole på at SEAM har kontroll på fremdriften. Gunvald Mortvedt og folkene hans har levert fremdrifts- og automasjonsløsningene til de tre helelektriske Nesoddbåtene og til de fem helelektriske «Oslofjord» I til V. Dessuten jobber de tett med Norled i utviklingen av en «batteribytterobot». Denne skal installeres i Pipervika like nedenfor Oslo Rådhus og kan beskues av alle promenerende på Aker Brygge.

– Ganske artig at dette kommer fra Karmøy, smiler Mortvedt.

Mangel på kompetanse og plass

Av de 155 ansatte er 100 ingeniører. Dessuten har SEAM nå inne 18 lærlinger med et rekordopptak på ti lærlinger i 2024. Men kompetansetilgangen på Haugalandet er en utfordring.

– Vi har opprettet kontorer både på Stord og i Bergen. I Bergen har vi gjort det fordi vi mangler folk i vår egen region. Det blir litt til dette at bedrifter som vår, stjeler fra hverandre.

Med økningen i antallet ansatte og i aktivitet følger behovet for mer plass. SEAM får nå ferdigstilt 2.115 nye kvadratmeter.

– Dette er fjerde byggetrinn her hos oss. Vi får mange nye kontorer i tillegg til mer plass for produksjon og lagring. Samlet areal er etter utbyggingen på 6.164 kvadratmeter, sier Helene Gundersen.

 
Ja, kjernekraft kan bli løsningen for store skip på verdenshavene, og da er vi der med våre fremdrifts- og automasjonsløsninger.
— Gunvald Mortvedt
 

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Vil bli blant de største i verden på transport av CO2

Neste
Neste

Fra fokus på shipping i DNB til industrikunder i SpareBank 1 SR-Bank