Vi snakker om LPA nå

Eller gjør vi det? Jo da, Level Power & Automation har ikledd seg ny drakt, på så mange måter, men de ulike «Level-selskapene» representerer tross alt rundt 550 arbeidsplasser. Likevel …

Pål Conesa

- Level Group har felles løsninger der det arbeides til det beste for kundene, men la oss snakke om LPA, eller Level Power & Automation, akkurat nå. Det har med fokus mot det maritime å gjøre, smiler daglig leder i selskapet, Pål Conesa.

Ja, det kan vi gjerne gjøre, men holder ennå litt fast ved disse 550 arbeidsplassene. Da må også Level Prosjekt, Level Personal, Level Offshore, Level Mathuset og Level Finans nevnes. Det som begynte med nettopp LPA tilbake i 2012, er blitt til en anselig verdiskaping i så vel lokal som nasjonal målestokk.

Men altså maritim næring.

– Vi har store kunder i den maritime næringen, men for LPA sin del, har vi en klar ambisjon om å øke vår maritime kundeportefølje. Det betyr større satsing på markedsføring av tjenestetilbudet vårt. Med mange kompetente medarbeidere har vi mye ugjort, også fordi vi ønsker å vokse ved å tiltrekke oss ytterligere kompetanse. Vi har blant annet ansatt nærmere 80 nye medarbeidere i siden fjerde kvartal 2024, hovedsakelig rettet mot verftsindustrien, og vi har et mål om å øke antall ansatte med ytterligere 100 til 150 personer i 2025. Målet for Level Group under ett er å komme opp i over 1000 arbeidsplasser innen 2028, sier Conesa.

 
Vi har store kunder i den maritime næringen, men for LPA sin del, har vi en klar ambisjon om å øke vår maritime kundeportefølje.
— Pål Conesa
 

Ifølge nye nettsider leverer LPA innovative og skreddersydde automasjonsløsninger for industri, akvakultur og maritime næringer. Med henblikk på sistnevnte handler dette blant annet om kontrollsystemer og komplette løsninger innen skipsautomasjon.

– Mye kunne vært trukket frem, men la meg særlig nevne den egenutviklede kraftstyringsløsningen vår. Denne er et frittstående system som benytter moderne PLS-er og kobles enkelt til perifere arbeidsstasjoner via data-link. Det er tilpasningsdyktig for alle motorer og generatorer, fra tradisjonelle bryterpaneler til dieselelektriske fremdriftssystemer, forklarer Pål Conesa.

Litt teknisk for oss, for å være ærlig, og sant skal sies. Den daglige lederen henter inn støtte fra sin avdelingsleder innen engineering og elektroinstallasjon, Jone Owe, for å ta seg av detaljene. Men poenget er helst at LPA nå er oppe og står med et bredt tilbud til rederier og verft.

– Eierne våre har vist en sterk og langsiktig forpliktelse, og i dag er vi på et godt sted. Vi fremstår som en profesjonell partner med kvalitet og kompetanse i fokus. For meg har dette vært en flott reise. Ja, utfordringer, men med gode medarbeidere som reisefeller. Nå vil mye handle om to ting; å styrke oss ytterligere i det maritime samt tiltrekke oss mer kompetanse, slår Pål Conesa fast.

 
Eierne våre har vist en sterk og langsiktig forpliktelse, og i dag er vi på et godt sted.
— Pål Conesa
 

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Kommentar: Norge, Grønland, Trump og Europa

Neste
Neste

Regjeringen vil prioritere flytende fremfor bunnfast