Tar del i den store maritime samtalen
På flere enn en måte tar ordføreren i Haugesund, Nils Konrad Bua, og administrerende direktør i North Sea Container Line, Bente Hetland, del i den maritime samtalen når sistnevnte med sine folk har flyttet inn på Stoltenberg.
En ting er at Bua troppet opp på innflyttingsfesten for å gratulere NCL i Stolt-Nielsen Seaways gamle kantine, nå renovert. Det virket det som at Hetland satte stor pris på. En annen ting er at hun selv med hele NCL i bagasjen tar i bruk et sted og et bygg det lukter shipping av lang vei.
Historien
For hva er vel «Stoltenberg» annet enn hva Botholf Stolt-Nielsen kjøpte rundt forrige århundreskifte for å anlegge sin sildesaltings- og eksportvirksomhet fra sørsiden av Risøy, eller for å si det på en annen måte, fra innløpet til Smedasundet fra sør. Fra andre siden av sundet drev han rederiet sitt, et rederi som vokste til de store høyder under første verdenskrig og like etter, men som fikk store problemer i første halvdel av 1920-årene.
Alt dette visste selvsagt sønnesønnen Jacob Stolt-Nielsen jr. da han i 1973/74 etablerte offshorerederiet Stolt-Nielsen Seaway og raskt tok beslutningen om å flytte selskapet til hjembyen.
Fra 1975 ble det satset på undervannsaktiviteter med dykkeskip. Stolt-Nielsen Seaway ble et ledende subsea-selskap. Fra 1977 var det verkstedsaktiviteter på Stoltenberg, mens kontorfasilitetene var i sentrum av Haugesund. I 1984 ble det tatt beslutning om å bygge moderne kontorer på Stoltenberg, og disse ble ferdigstillet i 1985. Fra 1985 til 1999 holdt så Stolt-Nielsen Seaway til her, riktignok som Stolt Comex Seaway fra 1992 etter en fusjon med den franske undervannsentreprenøren Comex.
I 1999 ble Stolt Comex Seaway flyttet til Stavanger, og Stoltenberg fikk nye eiere. Samme året ble DeepOcean etablert etter at sentrale medarbeidere i Stolt hadde forlatt selskapet en kortere tid i forvegen av selve flyttebeslutningen. Mye ledig kompetanse ble etter flyttingen tilgjengelig og kom til å fylle DeepOceans kontorer som raskt ble flyttet fra Smedasundet 1 i siktlinje sørover fra Stoltenberg til nettopp Stoltenberg, folkenes gamle arbeidsplass. Ved etableringen av DeepOcean var Solstad Offshore og Østensjø Rederi kommet inn på eiersiden sammen med en gruppe ansatte.
I 2012 flyttet DeepOcean ut fra Stoltenberg til nye lokaler i «gamle» Haugesunds Avis.
Karmsund Havn og Caiano Eiendom
- Vi er meget fornøyde med å ha sikret oss Stoltenberg. Vi er allerede i prosess med flere aktører som ønsker å etablere seg på eiendommen. Etterspørselen etter sjønær plassering, med sentral beliggenhet og god kontorstandard, er høy i Haugesund, og vi tror Stoltenberg er et prosjekt som vil treffe godt i markedet. Ellers er eiendommens strategiske beliggenhet en viktig faktor for kjøpet, og vi ser et stort potensial i eiendommen i et lengre perspektiv. Vi ønsker å løfte eiendommens attraktivitet ytterligere fremover, sa havnedirektør Tore Gautesen da det på høsten i fjor ble kjent at Karmsund Havn og Caiano Eiendom hadde kjøpt Stoltenberg av Geir Egil Østebøvik i Imenco, for øvrig også han en tidligere «Stolt-medarbeider».
North Sea Container Line (NCL)
Som sagt så gjort. I løpet av kort tid er altså en av Haugesunds mange, sterke maritime aktører på plass i den delen av bygget som så langt er blitt renovert.
– Vi har flyttet fra «Sjøhuset» helt nord i Smedasundet og hit fordi vi trengte mer plass. Nå er vi 28 medarbeidere på arealet vi har leid her på Stoltenberg med plass til flere nye. Dette tror vi blir veldig bra, smiler Bente Hetland.
Og hun har grunn til å smile. North Sea Container Line er blitt et selskap som i 2022 omsatte for hele 900 millioner kroner. Logistikk- og rederiselskapet satser tungt på miljø med to nye metanolskip under bygging. Parallelt utvikles det kontinuerlig digitale løsninger som skal gjøre sjøtransporten enklere og mer transparent.
– Vi ønsker kort sagt både å gjøre gode forretninger og ta samfunnsansvar, sier Hetland.
Fra kontorene på Stoltenberg kan likevel de ansatte følge containerskipene til NCL ikke bare digitalt, men i aller høyeste grad også med egne øyne der de hyppig seiler nordover eller sørover i Karmsundet. «Nordvegen» eller rett og slett Norge, som den sjøfarende Ottar fra Hålogaland kalte farleden langs kysten av landet vårt i sin beretning til Alfred den store i England rundt 890.
Slik tar de del i den store maritime samtalen om Haugalandet og Norge.
(Tekst og foto SMe)