Østensjø kontraherer igjen

År har gått siden offshorerederiene på Haugalandet og i Sunnhordland har kontrahert ny tonnasje, om vi ser bort i fra det spesialiserte havvindrederiet Edda Wind (se rettelse nederst i artikkelen). Nå er tiden kommet for Østensjø Rederi.

Illustrasjon: Salt Ship Design.

Rederiet har inngått en skipsbyggingskontrakt med det spanske verftet Astilleros Gondan for bygging av et flerbruks “Ocean Energy Support fartøy” (OESV).

- Nybygget er et viktig steg i selskapets kontinuerlige forbedring og modernisering av flåten, heter det i en pressemelding.

Fartøyet er utstyrt for å utføre et bredt spekter av offshore-operasjoner, inkludert inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR), konstruksjon, walk-to-work/flotell-tjenester og kabellegging.

- Fartøyets design sikrer effektivitet og operasjonell fleksibilitet og tilrettelegger for operasjon på tvers av flere segmenter innen havrommet, heter det videre.

- Vi er glade og veldig klare for å starte denne reisen med bestillingen av en ny fartøystype. Nybygget er i tråd med våre tiltak for å gradvis modernisere flåten, vår forpliktelse til å utnytte ny teknologi, og vår dedikasjon til karbonreduksjon, sier CEO i Østensjø Rederi Kristian Helland Vea.

Fartøyet er planlagt levert i andre halvdel 2027.

Om fartøyet

Fartøyet skal altså bygges ved Astilleros Gondan i Spania, et verft som Østensjø Rederi har en lang og vellykket historie med.

- Byggingen av et fartøy som dette er et omfattende prosjekt, og vi er glade for å ha Astilleros Gondan som vår partner. Vi kjenner hverandre godt, og deres beviste evne til å oppfylle våre høye standarder gjør dem til det ideelle valget for oss. Vi ser frem til å starte prosjektet og se fartøyet ta form, sier Vea.

Fartøyets design og teknologi vil sikre lavutslippsoperasjoner uten at det går på bekostning av operasjonell ytelse. Nybygget vil bli utstyrt med batterihybrid fremdriftssystem, sammen med annet energibesparende utstyr som varmegjenvinning for å redusere klimagassutslippene betydelig. I tillegg er fartøyet forberedt for anvendelse av fremtidig lavutslippsteknologi.

Fartøyet vil måle 120 meter i lengde og 23 meter i bredde, med plass til 180 personer i høystandard lugarer.

- I en bransje i rask endring har hovedmålet med designet vært å skape et allsidig fartøy som kan operere på tvers av segmenter. Selv om vi ikke kan forutsi fremtiden, mener vi at dette fartøyet vil møte både dagens markedsbehov og forbli relevant for all aktiviteten vi forventer vil finne sted i havrommet i mange år fremover, sier Vea.

Fartøyet er designet av Salt Ship Design fra Stord, Norge.

(Rettelse: I etterkant av publisering har ansvarlig for tekst husket at Eidesvik Offshore/Agalas i februar i år kontraherte nytt CSV offshoreskip.)

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Viking Energy skriver historie som første ammoniakk-drevne offshorefartøy

Neste
Neste

Kommentar: Gin and bitter boy, be quick!