Sommertreff i strålende solskinn
Eller pizza, pils og politikk. Bokstavrim begge deler. Det viktigste var uansett at myndighetenes forsvarspolitikk rimer med forventningene i den maritime klyngen.
Sammen med Sandvold & Velde Supply ønsket Maritimt Forum velkommen til maritimt sommertreff den 21. juni. Og de om lag 80 fremmøtte fikk virkelig servert pizza, pils og politikk i sommerens strålende solskinn.
Sandvold & Velde Supply tok seg av det aller meste i arrangementet slik bedriften har for vane i sine leveranser til kundene, herunder også en god innpakning, mens Maritimt Forum stod for det politiske innholdet, sikkert ikke uventet for gjestene, både kunder av SVS og medlemmer i Maritimt Forum.
Politikken handlet om den maritime klyngens rolle i totalforsvaret. Ikke ubetydelig når vi vet at det er 1.585 skip i den norskkontrollerte utenriksflåten og 1.050 i den norskkontrollerte innenriksflåten, at 80 prosent av all importen kommer sjøveien og at 90 prosent av eksporten går på kjøl, at Norge har 3.000 havner og kaianlegg, eller at vi har 30 verft med skipsbyggingskapasitet. Og sist, men ikke minst; at Norge har 20.000 sjøfolk.
- Det er viktig at maritim næring og norske myndigheter deler felles situasjonsforståelse. Næringen må kjenne til myndighetenes behov, og myndighetene må kjenne til næringens kapasiteter. I tillegg må det deles informasjon mellom aktørene slik at situasjonsforståelsen bygger på et så godt som mulig grunnlag, og er omforent så bredt som mulig, sa blant annet lederen John Anders Lindtveit Røse i Maritimt Forum Nasjonalt. Han var flybåren over Langfjella for å legge frem Maritimt Forums siste rapport om nettopp den maritime næringens rolle i totalforsvaret.
- Men om myndighetene må koordinere seg selv bedre både internt og opp mot næringen, gjelder vel det samme internt i næringen selv? I dag spriker det jo med et utall maritime næringsorganisasjoner, fikk Røse spørsmål om, og han svarte bekreftende.
- Ja, vi ser på hvordan en slik koordinering i næringen bedre kan finne sted.
Ellers stod Øystein Matre i Westcon klar med verftskapasitet når 28 standardfartøy og fem fregatter skal bygges, Tine Osmundsen i Karmsund Havn hadde orden på planverket for havnens rolle i forsvars- og beredskapsammenheng, og Sindre Matre i Arriva Shipping var seg bevisst hvor stor betydning rederiets nærskipfartsflåte kan få i en krise- eller krigssituasjon.
Men der er vi ikke i dag, og stemningen på sommertreffet tydet på det motsatte av frykten for krise og krig.
(Tekst og foto SMe)