Nitten nybygg skal bemannes
Knutsen OAS Shipping skal bemanne nitten nybygg fremover. Bare i år seiler ni av disse nybyggene ut fra sine respektive verft. Det betyr at verdens største bøyelastrederi og verdens femte største LNG-tankrederi, trenger mange sjøfolk for å dekke opp det gigantiske nybyggingsprogrammet.
Arkivfoto fra 2022. Knutsen OAS Shipping har over tid hatt et omfattende nybyggingsprogram, her anskueliggjort med et bilde fra et av verftene som benyttes, HD Hyundai Samho i Mokpo i Sør-Korea. På topp utgjorde nybyggingsprogrammet 28 skip. I dag teller det 19 skip.
Group Competence Manager, Johanne Marie Trovåg, gjorde rede for Knutsens bemanningsutfordringer og strategier for å løse dem på en maritim rekrutteringskonferanse i Haugesund i regi av Vestlandsrådet.
– Vi har i dag 2.850 sjøfolk hos oss hvorav over 250 norske. Vi satser blant annet på å ansette i opplæringsstillinger for så å beholde disse i et karriereløp hos oss. I dag har vi 135 ansatte i opplæringsstillinger i rederiet. Da er alle nasjonaliteter medregnet. Akkurat nå har vi 10 norske kadettstillinger utlyst, og vi vil ta inn fire nye lærlinger i år. Dessuten har vi 12 studenter fra HVL ute i praksis med jevne mellomrom, sa blant annet Trovåg.
Trovåg var tydelig på at stabile og forutsigbare rammevilkår er viktig for et rederi som Knutsen OAS Shipping, og at tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk bidrar til at de kan lære opp norske sjøfolk.
- Ideelt sett skulle vi fått refusjon også for norske opplæringsstillinger som er ansatt i et norsk rederi, uavhengig av hvilket flagg skipet de seiler på, sa hun.
Johanne Marie Trovåg og kollegaene hennes i Knutsen arbeider med utgangspunkt i globale rekrutteringsstrategier. For eksempel har rederiet bygget opp en omfattende virksomhet med LNG-transport til Frankrike med utgangspunkt i et eget rederikontor i Nantes.
– Vi er over gjennomsnittet opptatt av fransk språk, for å si det sånn, smilte Johanne Marie Trovåg.
Men det forhindrer ikke at Knutsen er og vil være synlig også opp imot norske, maritime utdanningsinstitusjoner og elever og studenter på disse.
– Det er et stort behov for norske sjøfolk, hos oss og i andre norske rederier, slo Trovåg fast.
Johanne Marie Trovåg snakket om behovet for maritim kompetanse på en rekrutteringskonferanse i Haugesund nylig.