Motorveien mellom Bergen og Os blir landets dyreste blindvei - kanskje?
I alle fall dersom ikke Hordfast blir noe av. Dette var historieprofessor Morten Hammerborgs spissformulerte budskap til Bømlakonferansen 2023. Konferansen med den talende betegnelsen Bømlab(r)u.
Temaet for konferansen var å bygge broer, mest i overført betydning, mellom ulike deler av kommunen, mellom generasjoner og mellom kommuner i regionen.
Hammerborg anskueliggjorde bergensernes angivelige Oslo-monomani med utgangspunkt i det som for dem, i alle fall med hensyn til egen selvfølelse, ble annus terribilis, 1814, året da Kristiania ble hovedstad i Norge og slik ble tildelt hovedrollen i det store nasjonsbyggingsprosjektet. Fra å være i seg selv som landets største by med god avstand til København og et internasjonalt utsyn, ble Bergen en kommune blant mange som alle i stadig økende grad kom til å kretse rundt den oppadstigende sol, Oslo.
I mai ble det kjent at byrådet i Bergen ikke å ville prioritere Hordfast i Nasjonal Transportplan. Veien til Voss, og dermed til Oslo, er viktigere. Hammerborg vurderte i sitt innlegg til Bømlakonferansen dette som et uttrykk for Bergens manglende evne til å bygge allianser i sitt eget nærområde. Til å være seg selv nok. Til en forspillelse av muligheten for å bygge Vestlandet. Enda et uttrykk for byens Oslo-monomani.
Byggingen av Rogfast er imidlertid allerede i gang, og Morten Hammerborg mente et Rogfast uten et Hordfast fort vil resultere i at så vel bømlingene som alle sunnhordlendinger, vil se sørover mot Haugalandet og Stavanger fremfor Bergen og nye Vestland fylke. Det betyr i så tilfelle at Bergen vil fortsette på nedturen som begynte i 1814.
– Sør-Vest Politidistrikt er et forvarsel om hva som kan komme, sa Hammerborg.
(Tekst og foto SMe)