Motorveien mellom Bergen og Os blir landets dyreste blindvei - kanskje?

I alle fall dersom ikke Hordfast blir noe av. Dette var historieprofessor Morten Hammerborgs spissformulerte budskap til Bømlakonferansen 2023. Konferansen med den talende betegnelsen Bømlab(r)u.

Morten Hammerborg deltok digitalt på Bømlakonferansen. Han er professor i historie ved Høgskulen på Vestlandet.

Temaet for konferansen var å bygge broer, mest i overført betydning, mellom ulike deler av kommunen, mellom generasjoner og mellom kommuner i regionen.

Hammerborg anskueliggjorde bergensernes angivelige Oslo-monomani med utgangspunkt i det som for dem, i alle fall med hensyn til egen selvfølelse, ble annus terribilis, 1814, året da Kristiania ble hovedstad i Norge og slik ble tildelt hovedrollen i det store nasjonsbyggingsprosjektet. Fra å være i seg selv som landets største by med god avstand til København og et internasjonalt utsyn, ble Bergen en kommune blant mange som alle i stadig økende grad kom til å kretse rundt den oppadstigende sol, Oslo.

I mai ble det kjent at byrådet i Bergen ikke å ville prioritere Hordfast i Nasjonal Transportplan. Veien til Voss, og dermed til Oslo, er viktigere. Hammerborg vurderte i sitt innlegg til Bømlakonferansen dette som et uttrykk for Bergens manglende evne til å bygge allianser i sitt eget nærområde. Til å være seg selv nok. Til en forspillelse av muligheten for å bygge Vestlandet. Enda et uttrykk for byens Oslo-monomani.

Byggingen av Rogfast er imidlertid allerede i gang, og Morten Hammerborg mente et Rogfast uten et Hordfast fort vil resultere i at så vel bømlingene som alle sunnhordlendinger, vil se sørover mot Haugalandet og Stavanger fremfor Bergen og nye Vestland fylke. Det betyr i så tilfelle at Bergen vil fortsette på nedturen som begynte i 1814.

– Sør-Vest Politidistrikt er et forvarsel om hva som kan komme, sa Hammerborg.

 
Sør-Vest Politidistrikt er et forvarsel om hva som kan komme.
— Professor Morten Hammerborg.
 

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

100 – 900 - 9000 tonn

Neste
Neste

Reach styrker kapasiteten med et innovativt IMR/Survey-fartøy