100 – 900 - 9000 tonn

Overskriften forteller historien til Aasen Shipping. Kort gjengitt.

Torbjørn Torkelsen på Bømlakonferansen.

Torbjørn Torkelsen leder dagens Aasen Shipping med ni tørrlastskip i operasjon og tre i bestilling. Kontraheringene ble kjent for kort tid siden. Han kom til Bømlakonferansen for å fortelle om rederiet slik det har utviklet seg fra etableringen i 1981 til i dag.

Torbjørn Torkelsen begynte likevel ikke med faren, Hans Martin, som kjøpte sin første båt i 1981, men med bestefaren.

– Bestefar kjøpte en 100-tonner i 1956, sa Torbjørn Torkelsen.

Det var ikke veldig uvanlig å gjøre i gamle Moster kommune i 1950-årene.

Bømlab(r)ukonferansen handlet om å bygge broer, i overført betydning, også mellom de ulike delene av nåværende Bømlo kommune. Kommunene Moster, Bømlo og Bremnes ble slått sammen til en kommune i 1963.

Mosterhamn var i 1950-årene fraktefartøyhovedstaden i Norge. I 1953 var det 75 fraktebåter i bygden. Hans Martin Torkelsen ble født inn i dette miljøet. Han kjøpte sin første 900-tonner 25 år etter farens investering i fraktefarten.

I dag er 900-tonneren «tidoblet», både med hensyn til skip Aasen Shipping har i operasjon, og med hensyn til størrelsen, i alle fall hva angår de nyeste skipene, inkludert de som nå er satt i bestilling. Disse måler 9.400 dødvekttonn.

– Vi frakter alt som industrien trenger med store volum på kort tid. I området fra Nord-Spania til Norge. Grunnen til nye skipskjøp er å få ned drivstoffutgiftene og utslippene. Vi har arbeidet sammen med kundene våre for å få til større laster. Da reduseres så vel utslipp som kostnader, sa Torbjørn Torkelsen.

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

Norwegian Offshore Rental har kjøpt Innova Rental

Neste
Neste

Motorveien mellom Bergen og Os blir landets dyreste blindvei - kanskje?