100 – 900 - 9000 tonn
Overskriften forteller historien til Aasen Shipping. Kort gjengitt.
Torbjørn Torkelsen leder dagens Aasen Shipping med ni tørrlastskip i operasjon og tre i bestilling. Kontraheringene ble kjent for kort tid siden. Han kom til Bømlakonferansen for å fortelle om rederiet slik det har utviklet seg fra etableringen i 1981 til i dag.
Torbjørn Torkelsen begynte likevel ikke med faren, Hans Martin, som kjøpte sin første båt i 1981, men med bestefaren.
– Bestefar kjøpte en 100-tonner i 1956, sa Torbjørn Torkelsen.
Det var ikke veldig uvanlig å gjøre i gamle Moster kommune i 1950-årene.
Bømlab(r)ukonferansen handlet om å bygge broer, i overført betydning, også mellom de ulike delene av nåværende Bømlo kommune. Kommunene Moster, Bømlo og Bremnes ble slått sammen til en kommune i 1963.
Mosterhamn var i 1950-årene fraktefartøyhovedstaden i Norge. I 1953 var det 75 fraktebåter i bygden. Hans Martin Torkelsen ble født inn i dette miljøet. Han kjøpte sin første 900-tonner 25 år etter farens investering i fraktefarten.
I dag er 900-tonneren «tidoblet», både med hensyn til skip Aasen Shipping har i operasjon, og med hensyn til størrelsen, i alle fall hva angår de nyeste skipene, inkludert de som nå er satt i bestilling. Disse måler 9.400 dødvekttonn.
– Vi frakter alt som industrien trenger med store volum på kort tid. I området fra Nord-Spania til Norge. Grunnen til nye skipskjøp er å få ned drivstoffutgiftene og utslippene. Vi har arbeidet sammen med kundene våre for å få til større laster. Da reduseres så vel utslipp som kostnader, sa Torbjørn Torkelsen.
(Tekst og foto SMe)