Kommentar: Nortraships opprettelse og om det å holde orden i felles bo

Stuguflåten den 22. april 1940. I det ytre ser den gamle skysstasjonen mellom Åndalsnes og Lesja oppegående og fin ut, blant annet takket være støtte fra Rederiforbundet. Inne er det fortsatt forfall. Her ble Nortraship til etter det tyske angrepet 9. april.

Stuguflåten ligger 45 kilometer øst av Åndalsnes oppover langs Rauma. Her ble det avholdt et viktig statsrådsmøte den 22. april 1940. Regjering og konge var på flukt fra den tyske okkupasjonsmakten. Foto SMe.

På vei i kongens, kronprinsens og regjeringens fluktrute kom vi dit fra Sandbu i Vågå. Jeg antar kong Haakon snakket om fremtiden for den norske handelsflåten med skipsrederne Thomas Fredrik Olsen og Nils Astrup, og kanskje også med industrimannen Joakim Lehmkuhl. Han var også gjest på Thomas Fredrik Olsens staselig gård oppe i lia over Vågåmo. Sammen med de kongelige.

Men på Stuguflåten kun få dager etter var det regjeringen Nygaardsvold, utgått fra Arbeiderpartiet, som fattet beslutningene. Riktignok en regjering i en tettere dialog med kongemakten enn for alt hva jeg vet både før og etter disse skjebnesvangre dagene i april 1940. Beslutningen om opprettelsen av Nortraship var uansett om ikke like modig som å bestemme seg for å kjempe mot overmakten, kongens «nei» og det hele, men allikevel modig, og ikke minst fremsynt.

Den norske flåten som seilte for Nortraship, og sjøfolkene om bord på skipene, kom til å bli et uvurderlig bidrag til den allierte krigsinnsatsen.

Derfor er Stuguflåten et symbol. Opp en grusbakke ved avkjørsel fra dagens E136. Ved en liten låve og et tun. Nymalt i år, men som sagt, fortsatt mye å gjøre innvendig. Dessuten uklart i hvilket rom statsrådet ble holdt. Sannsynligvis i spisestuen, men det får så være.

Godt uansett at Rederiforbundet støttet den utvendige oppussingen med 60.000 kroner og at Kulturminnefondet og Møre og Romsdal fylke også har vært med. Dette i følge dagens innehaver, Silje Stueflotten. For det handler grunnleggende sett om å holde orden i vårt felles bo.

«Aldri mer 9. april!» var mantraet som lå til grunn for den norske forsvarspolitikken i mange år etter 1945, … og som forhåpentligvis fortsatt gjør det. Den utøvende makt med støtte fra stortingspresident C. J. Hambro (H) og et ikke helt fulltallig Storting på Hamar og Elverum, fant den rette veien i kaoset og bomberegnet, men det var mye å lære i etterkant. Vi kan håpe at den nyoppussede fasaden på Stuguflåten er et uttrykk for at denne lærdommen står seg i dag, og at det kaotiske interiøret bare er en tilfeldighet. Men før den nåværende regjeringen på alvor tar inn over seg sjøfolkenes erfaringer fra Nortraship og krigen i arbeidet med Sivilbeskyttelsesloven, føler jeg meg ikke helt trygg.

Sandbu hvor kongen og kronprisen holdt til fra den 16. til den 21. april mens tyske fallskjermsoldater ble nedkjempet på Dombås. Siden den gangen er enkelte "nye" bygninger kommet til, det vil si eldre bygninger flyttet hit fra andre steder. Foto SMe.

Kommentar v/ Sverre Meling jr., daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Forrige
Forrige

Fuglekollisjoner kan forhindres uten økonomisk kompromiss

Neste
Neste

Ny daglig leder i Imenco AS