Kommentar: Lilleputtstaten en maritim stormakt i Midtens Rike
Når en statsminister fra en lilleputtstat som Norge, reiser til et Kina hvor størrelsen på Oslo sin befolkning utgjør en forstad til Shanghai og hele landets befolkning blir kun for en mellomstor kinesisk by å regne, kan det sikkert være lett å føle seg liten. Godt da å være med på skipsdåp i Haimen.
Slik tenker i alle fall vi.
For i Haimen like nord for Shanghai var Jonas Gahr Støre med da Hoegh Borealis ble døpt hos China Merchant Heavy Industries. Skipet er verdens største bilskip og er det andre i en rekke av tolv tilsvarende. Det skal kunne frakte 9.100 biler og er tilrettelagt for å kunne gå på ammoniakk.
- Det er oppmuntrende at dette nye biltransportskipet vil være verdensledende på energieffektivitet, kutte utslipp, åpne for nye energikjeder og at skipet er norsk, at det står Oslo i hekken, og at veldig mye av teknologien som gjør dette mulig, er norsk, sa statsminister Jonas Gahr Støre til NTB.
Han hadde grunn til å være stolt.
Ifølge siste statistikk fra Norges Rederiforbund bygges det nå 124 skip for norsk regning hvorav 55 bygges i Kina, altså nær halvparten. Seks av de norske skipene som bygges i Kina, er bøyelastere, og da kommer det sikkert ikke som en overraskelse at disse seks bygges for regning av Knutsen O.A.S. Shipping i Haugesund.
Vi snakker om store verdier og enda større verdier om alle de norske utstyrsleveransene til skipene nybyggene regnes inn.
For egen del husker jeg godt taxituren fra flyplassen Lantau over broen til Kowloon i Hong Kong i april 2014. Hvem andre kom vel seilende inn under broen enn Solstads «Normand Cutter». Nesten som å komme hjem. En stund etter snakket jeg med en pensjonert sjømann som i mange år seilte for rederiet Knut Knutsen O.A.S. på Østen.
– Jeg har vel vært innom Hong Kong et hundretalls ganger, sa han.
Nesten som å komme hjem, også for ham.
Noen av dem møttes på Peninsula Hotel der Clark Gable også dukket opp ved en anledning, men det får bli en annen fortelling. Fortellingen om Kinas demokratiundertrykkende politikk i Hong Kong det siste tiåret skal også få ligge, for ved denne anledning er poenget å understreke hva som gjør Norge til å regne med i Midtens Rike.
Historisk sett er det norsk skipsfart. I nåtid kan vi dele pallen med norsk sjømat og norsk olje og gass, men ingenting treffer bedre i kampen om gullet enn det høystemt seremonielle når et norsk skip til lyden av «Ja vi elsker» forlater beddingen for å ta fatt på sin reise ut på verdenshavene. Mange kommer også på gjenvisitt, det være seg til Shanghai, Guangzhou, Tianjin eller Hong Kong.
Slik det har vært i 150 år.
Og slik det forhåpentligvis vil bli i 150 år fremover i tid. Vi tror kanskje Jonas Gahr Støre tenker litt på dette i etterkant av sin kinareise. Uavhengig av hva som ellers kommer ut av besøket, vil i så tilfelle mye være vunnet.
Kommentar v/ Sverre Meling jr. - daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.