Industriens muligheter og utfordringer
I forbindelse med at regjeringen har startet arbeidet med ny stortingsmelding om industri, har Maritimt Forum sett nærmere på industriens muligheter og utfordringer. Og ikke minst har vi kommet med våre klare anbefalinger til politikerne.
-
Informasjon om regjeringens ambisjon med et maritimt klimapartnerskap. Helst skulle vi sett at partnerskapet allerede var inngått til meldingen kom. I partnerskapet bør det ligge tiltak som:
Øremerkede ETS-midler til grønn, maritim omstilling
Innføre differansekontrakter
Økt satsing på energieffektivisering
• En gjennomgang av verftenes rammevilkår. Fra regjeringen ønsker vi en ambisjon om å utvikle attraktive og konkurransedyktige ordninger gjennom virkemiddelapparatet, på nivå med andre bransjer i Norge og våre konkurrenter i Europa.
Eksempel: Innføre Arbeidskapital-garanti også for verftsindustrien
Eksempel: Innføre forskuddsgarantiordning for verftsindustrien
• En vurdering av om infrastrukturen langs land er rustet for den innovasjonen som nå skjer på vann. Maritimt Forum mener det er behov for tiltak som å:
Forsere bred utbygging av standardisert infrastruktur langs kysten for landstrøm og hydrogen.
• Stortingsmeldingen bør ta med seg industriens rolle for rikets sikkerhet- og beredskap, og betydningen av den nye langtidsplanen for forsvaret. For å opprettholde den maritime klyngens bidrag av sikkerhets- og beredskapsfunksjoner, samt gi muligheter for ytterligere bidrag, kreves det en innsats fra både nærings- og myndighetssiden.
Dette er utgangspunktet vårt nå
Den maritime næringen omsetter for 608 milliarder kroner, har en verdiskaping på 211 milliarder og sysselsetter 88 600 kvinner og menn over hele landet, ifølge Maritim verdiskapingsrapport for 2024, som er utarbeidet av Menon Economics på oppdrag fra Maritimt Forum.
Dette er utfordringene våre
Konkurransen mellom norske og utenlandske aktører endrer seg i takt med den globale utviklingen og de ulike landenes politiske ordninger for å styrke sin egen konkurransekraft. At skip bygges i Norge er en sentral pådriver for den industri-, teknologi- og utstyrsutviklingen vi har i den maritime næringen. Derfor er det viktig at industrimeldingen tar på alvor verftenes rammevilkår sammenlignet med konkurrende land.
Tiltak kan for eksempel være finansieringsordninger for å hjelpe verftene i å møte kravet om forskuddsgaranti, og arbeidskapitalgaranti for verftene slik man i dag har for leverandørene gjennom Eksportfinansiering Norge.
Dette er mulighetene våre
Norsk maritim industri leverer teknologi og utstyr over hele verden. Vi har også en verdensledende posisjon innen utvikling av grønn maritim teknologi. Maritimt Forum er koordinator for den maritime næringen i forhandlingene om et maritimt klimapartnerskap med regjeringen. Behovet fra å gå fra å være en pilotnasjon til å bli en teknologinasjon hører vi fra hele bredden av den maritime klyngen. Virkemiddelapparatet er ikke rigget for å ta teknologi fra testfase og ut til markedet, og at det er behov for kraftfulle tiltak for å få fortgang på de prosessene som pågår innen utvikling av lav- og nullutslippsløsninger.
Nedprioriteringen av energieffektivisering er et problem for klyngen i Norge
• Det er kun nullutslipp løsninger som blir prioritert: Ergo er det liten satsing på energieffektivisering i Norge
• Nesten all innovasjon på energieffektivisering skjer i Europa
• DNV er nå krystallklare på at ihvertfall for deep sea rederivirksomhet så er energieffektivisering løsningen på kort- og mellomlang sikt
• Uansett om næringen bruker grønt eller brunt drivstoff er det viktig å bruke så lite som overhodet mulig. Enten av hensyn til miljøet eller for å legge beslag på så lite grønn energi som mulig
Det hadde vært bra om energi effektive løsninger ble prioritert høyere og hadde hatt bedre støtteordninger. For å nevne et lite eksempel: Seilene som rederiet Odfjell SE i Bergen installerer mot slutten av året er utviklet av to spanske studenter som fikk en god ide. Til det har konstituert daglig leder i Maritimt Forum følgende kommentar: