Kommentar: Det viktigste er ikke å svare, men å spørre!

De siste 25 årene har det vært en formidabel vekst i den maritime næringen på Haugalandet og i Sunnhordland, men vil det fortsette?

I panelsamtale om nyskaping på Haugalandet og i Sunnhordland. F.v. Einar Tollaksvik (Saga Subsea), Christian Knutsen (North Sea Container Line), Sveinung Soma (Remota), Kurt Roar Vilhelmsen (UniSea) og Rikke Lønning (Validé). Foto LA.

Nyskaping var tema i en panelsamtale på Maritimt Forums fredagstreff under den litt lettbeinte vignetten «kanapeer, kultur og kapitalisme».

Maritim Rapport 2024 viser en vekst i omsetning på 27,3 prosent gjennom fjoråret. Slike rapporter er blitt laget fra årtusenskiftet og viser en vekst i nominelle kroner de siste 25 årene på 342 prosent. Dersom 2001 ble tatt som utgangspunkt, er veksten på 447 prosent.

På den annen side viser tallmaterialet at den altoverveiende andelen av omsetningen gjennom disse 25 årene kommer fra selskaper etablert før år 2000. DeepOcean, som ble etablert i 1999, er også blant disse. Reach Subsea og Edda Wind er blant få, større aktører som veier motsatt. Førstnevnte ble etablert i 2008 og sistnevnte i 2015.

Ikke noe rart i dette, vil kanskje du si, men dyrker vi frem de samme gründerne i dag som i siste halvdel av forrige århundre? En Johannes Solstad som etablerte seg med eget rederi i 1964. Johannes Østensjø som gjorde det samme i 1974. En Georg Matre som i 1963 etablerte Ølen Skipsindustri, det som skulle komme til å bli Westcon. Lauritz og Kristian Eidesvik som i siste halvdel av 70-tallet dro i gang det som i dag er Eidesvik Offshore. En Trygve Seglem som begynte hos Knutsen OAS i 1983 og kom til snu det fallerte rederiet til hva det fremstår som i dag, ledende i skipsfartsnasjonen Norge. Eller en Kåre Johannes Lie som sammen med gode medspillere dro i gang DeepOcean. Bare for å nevne noen.

I panelsamtalen ble blant annet følgende problemstillinger adressert:

  • Er den maritime næringen på Haugalandet og i Sunnhordland inkluderende eller ekskluderende i forhold til nykommere?

  • Er det strukturelle forhold som eventuelt holder nykommere ute?

  • Er den vestlandske entreprenørånden og omstillingsevnen fortsatt levende, eller utdøende?

  • Er kvinner mindre risikovillige enn menn siden det er færre kvinnelige gründere?

  • Er vi i det hele tatt flinke nok til å dyrke frem gründere?

  • Er det mangel på lokal kapital som gjør at næringslivet i regionen «filialiseres»?

  • Er fremtiden å skape nye bedrifter som selges til høystbydende utenfor regionen når mer kapital må på plass?

Svarene på alt dette og mer til er ikke det viktigste. De vil være mange og varierende i innhold slik som også kom til uttrykk i panelsamtalen.

Det viktigste er at spørsmålene stilles. Slik skapes bevegelse, og kun en region og en næring i bevegelse kan gå fremover.

Så la oss spørre oss selv litt lettbeint om hvordan vi skal oppnå en vekst på 342 prosent, eller 447 prosent, frem til 2049? Og når vi først er i farta, bør vi også spørre oss selv om hvordan denne veksten kan bli bærekraftig? Svaret på de to spørsmålene vil nemlig være sammenfallende.

Så det er bare å ta diskusjonen!

Kommentar v/ Sverre Meling jr - daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Forrige
Forrige

Kontrakt og kontraktsforlengelse til Solstad

Neste
Neste

«Helsesista» foreslår trivselsombud på sjøen