Klimanøytral skipsfart mulig innen kort tid
Gründerne bak Future Energy Solutions slår dette fast. Maritime tungvektere lanserer ny teknologi.
Tungvektere
Magnar Aaland er daglig leder i Alltec Services og har ellers lang fartstid i den maritime klyngen. Lars Solberg har ledet Aker Stord, er i dag prosjektleder for Bømlo Fiskerihavn og dessuten styreleder for Future Energy Solutions. Som daglig leder i selskapet, har Solberg fått på plass Sigbjørn Nesheim. Mange kjenner Nesheim som finanssjef i North Sea Container Line fra 2010 til 2020, nå med engasjement i Arctic Container Line. Nils Arne Tveit har tjue år bak seg i Equinor, men like viktig for innovasjonen i Future Energy Solutions, er at Tveit er maskinist, og vi snakker Maskinist med stor M. Det kommer frem når han går ned i detaljene for å forklare det nye selskapets teknologiutviklingen fra oppstart i 2018. Svein Arild Tvedten står bak Hilltvedt Teknologi Invest, har erfaring fra bank og er dessuten medeier i Future Energy Solutions.
– Vi sitter nå med vitenskapelig verifisert dokumentasjon fra Sintef Ocean og NTNU på at den teknologiske løsningen vår virker. Nå gjenstår testing over 2.500 timer på et skipsmaskineri før DNV kan sette sitt stempel for godkjent. Da skal teknologien kommersialiseres, sier Lars Solberg.
Stort marked
I prosessen fremover vil Future Energy Solutions måtte hente inn frisk kapital.
– Vi har så langt fått støtte fra Forskningsrådet, men testing og kommersialisering vil koste en del. Markedet er imidlertid stort. Vi tenker i første rekke nærskipsfarten, gjerne med søkelys på container i oppstarten, men deretter åpner det seg et globalt vindu, sier Sigbjørn Nesheim.
Future Energy Solutions sin løsning på klimautslippene er tilpasset eksisterende flåte.
– Vi snakker om en enkel ombygging av maskineriet, sier Nils Arne Tveit.
I den offentlige samtalen om hvordan skipsfarten skal bidra med sitt for å nå målet om reduserte utslipp og til sist nullutslipp, fremmes ulike teknologier, alt i fra kjernekraft over hydrogen og ammoniakk til batteri. Som en bro over mot nullutslipp, fremholdes naturgass som energibærer. I det siste er biogass aktualisert, gjerne blandet med naturgass.
Klimanøytral teknologi
– Problemet med naturgass og biogass er likevel fortsatt metanutslippene foruten at CO2-utslippet kun reduseres med om lag 30 prosent. Vår teknologi gir hundre prosent forbrenning av alle klimagassene i maskineriet slik at ingenting går ut i atmosfæren. Vi har utviklet en teknologi som kan gjøre skipsfarten klimanøytral innenfor rammen av inneværende tiår, sier Tveit.
Teknologien til Future Energy Solutions baserer seg på innsprøytning av naturgass under høyt trykk i en vanlig forbrenningsmotor. All gassen som sprøytes inn, bindes opp i forbrenningskammeret før eksosen slippes ut. Dette i motsetning til dagens lavtrykksinnsprøytningsløsninger hvor utslippene av klimagasser, ikke minst metan, fortsatt er betydelige. Også utslippene av NOx reduseres med Future Energy Solution sin teknologi. Med installasjon av en katalysator vil NOx-utslippene nærmest bli borte.
Klimanøytralitet om få år
– Fordelen med vår løsning er at vi tar i bruk noe som er tilgjengelig og som det allerede finnes en infrastruktur for. Man trenger ikke å bytte ut en motor, men bare gjøre en enkel konvertering. Dette kan komme raskt ut i markedet, sier Magnar Aaland.
(Tekst og foto SMe)