Ivar Jacobsen FrP - valg 2023 - stem nå
- Min nærmeste tilknytning til maritim næring må definitivt være cruiseskipindustrien. Den har vært en såkalt «gamechanger» for Haugesund sentrum, svarer blant annet Ivar Jacobsen.
Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland vil frem til valget den 11. september presentere en del av regionens ordførerkandidater i de ulike kommunene. Alle kandidatene får likelydende spørsmål:
Alder?
- Jeg er 58 år ung.
Yrkesbakgrunn?
- Jeg er kjøpmann og har drevet butikk i Haraldsgata i 30 år. Jeg var også arrangør for triathlon-arrangementet IRONMAN i 8år, i lag med 700 frivillige.
Nærmeste tilknytning til maritim næring (personlig og/eller profesjonelt)?
- Min nærmeste tilknytning til maritim næring må definitivt være cruiseskipindustrien. Den har vært en såkalt «gamechanger» for Haugesund sentrum og butikkene har gått fra å ha fokus på å overleve til å faktisk tjene penger. Dette gjør at butikkene kan betale høyere husleie, som igjen fører til at huseierne kan investere mer i Haugesund. Snekkerne bygger mer, arkitektene tegner mer, malerne maler mer. Med andre ord er dette en industri som har enorme ringvirkninger lokalt. Nivået med ett anløp av et stort skip per dag i sesong er det som er riktig nivå for byen, for regionen og detaljhandelen.
Viktigste maritime sak i kommunen?
- Samlet omsetning i den maritime næringen i vår region var i fjor på nesten 60 milliard (Maritim rapport) og Haugesund står for 24,10 milliard av disse. Den maritime næringen i regionen vokser, og det gjør meg glad. Haugesund har en unik nærhet til denne næringen, og derfor mener jeg at det er svært viktig at vi ivaretar det maritime vil allerede besitter. Vi har en rekke store og ledende rederiselskap som vi skal være svært stolte av, som Knutsen OAS Shipping og Østensjø Rederi. Likedan må vi holde oppe nivået på teknologiutvikling og olje- og gassutvinning, med Aibel og Equinor i spissen i vår region.
Disse er alle en allerede stor generator for arbeidsplasser og verdiskapning. På tross av de allerede godt etablerte firmaene betyr ikke dette at vi ikke kan tenke nytt, som for eksempel det flytende havvind-prosjektet ved Utsira Nord. Det blir spennende å se hvem som får konsesjonene, men for meg er det viktig at næringen først selv må bevise at de kan tjene penger uten subsidier, og med en strømpris på et tradisjonelt nivå per kwt.
Beste maritime ferieminne?
- Som ung svømmer på 70-tallet var jeg på svømmetur i Etnefjorden og nøt livets glade dager frem til det kom en hydrofoil på samme kurs som meg. Da innså jeg fort at jeg måtte legge om kursen, for den kampen hadde jeg tapt ganske fort.