Hvorfor en storhavn i vest?

Direktøren for Karmsund Havn gav selv svaret da han som medlem i Haugesund Rederiforening ble utfordret av sine egne. – 1/3 av fastlandseksporten går ut fra regionen Bergen til Stavanger, svarte Tore Gautesen.

Tore Gautesen i Haugesund Rederiforening.

Og i denne regionen har Karmsund Havn tatt en stadig tydeligere plass.

– Vi skal videreutvikle Vestlandets logistikk-knutepunkt, slo Gautesen fast.

Han har vekst-tall å vise til. Økningen i godsomslaget var i 2022 på nær 31 prosent. I tillegg har Karmsund Havn vokst til å bli et av de største havneselskapene i Norge i omsetningsmessig.

– Vi er allerede Vestlandets største trafikkhavn målt i godsomslag, sa havnedirektøren.

Roro-trafikken har tatt seg særskilt opp, med hele 302 prosent. Cruise er på full fart etter stillstanden under pandemien. 135 anløp og 420.000 passasjer ventes i inneværende år. Til neste år ligger foreløpig inne 137 anløp og 445.000 passasjerer.

Noe nedgang var det imidlertid innenfor fisk og anløp på Killingøy, men havnen satser tungt.

Til tross for en liten nedgang i fisk og antall anløp på Killingøy i 2022, har 2023 startet svært godt. Aktiviteten i første kvartal på Killingøy var all-time-high.

– Vi har investeringsplaner på rundt 1,5 milliarder frem til 2032. I dette ligger blant annet videre utbygging på Husøy og satsing på tilrettelegging for havvindutbyggingene som kommer. Flere av investeringene vil bli løftet sammen med private aktører, sa Gautesen.

Han berømmet de seks eierkommunene for å aktivt ville utvikle eierskapet.

Containerhavnen på Husøy. Karmsund Havn har investert og investerer stort blant annet på Husøy.

(Tekst og foto SMe)

Forrige
Forrige

4,2 millioner fra regjeringen til kurs for maritim næring i regi av HVL

Neste
Neste

Autonome elektriske ferje trafikkerer Riddarfjärden i Stockholm