Eidesvik Offshore bestiller nytt konstruksjonsfartøy

Eidesvik Offshore har bestilt et nytt topp moderne konstruksjonsfartøy (CSV) designet for å utføre operasjoner for subsea og offshore fornybar markedene. Fartøyet vil bli bygget gjennom et strategisk partnerskap mellom Eidesvik, Agalas og Reach Subsea.

Det nye konstruksjonsfartøyet vil ha lignende spesifikasjoner som fartøyet Eidesvik for tiden har under bygging sammen med Agalas ved Sefine Shipyard i Tyrkia.

- Annonseringen av enda et nybygg bekrefter Eidesviks forpliktelse til å utvide flåten og støtte den økende etterspørselen etter fartøy i subsea- og offshore fornybarmarkedene, heter det i en pressemelding.

Det nyeste tilskuddet til Eidesviks flåte skal også bygges ved Sefine verftet med planlagt levering våren 2027. Fartøyet er designet og utstyrt for å utføre inspeksjons-, vedlikeholds- og reparasjonsarbeid (IMR). Ved levering vil det gå inn på en 5-årskontrakt med Reach Subsea, med opsjoner på to ett-års forlengelser. Drift av fartøyet, inkludert bemanning, vil bli levert av Eidesvik.

Fartøyet vil eies to tredjedeler av et selskap eid av Eidesvik og Agalas, som er kontrollert av Eidesvik, og en tredjedel av Reach Subsea. Partnerskapet bygger videre på det sterke eksisterende samarbeidet mellom de tre selskapene. Eidesvik eier for tiden ett fartøy i samarbeid med Reach Subsea og et annet sammen med Agalas.

Fleksibilitet og grønn teknologi

Konstruksjonsfartøyet er designet for være blant verdens mest miljøvennlige fartøy innenfor sine driftsområder og vil utstyres med et batteri-hybridsystem og dual-fuel motorer som kan operere på metanol eller diesel.

- Eidesvik leverer på vår vekststrategi, og vi er glade for å kunne annonsere nok et nytt tilskudd til flåten. Fartøyet er designet for å møte kravene til både olje- og gassnæringen og offshore fornybar-industrien slik at vi kan utnytte markedsmuligheter i begge disse sektorene, sier administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Helga Cotgrove.

- Vi er glade for å utvide flåten vår med et nytt, moderne fartøy som styrker våre kapasiteter med avansert og effektiv teknologi. At vår partner Eidesvik er medeier og har ansvar for drift av fartøyet sikrer kontinuitet og profesjonalitet samt gir den påliteligheten og ekspertisen som samsvarer med vår arbeidsmodell, sier administrerende direktør i Reach Subsea, Jostein Alendal.

Fartøyet, som er designet av NSK Ship Design, er et svært fleksibelt fartøy med topp moderne design. Det måler 99,9 meter i total lengde med en bredde på 21 meter og har plass til 100 personer.

- Utstyrt med en 150 tonns bølgekompenserende (AHC) kran og et romslig dekkareal på omtrent 900 kvadratmeter, egner det seg svært godt for å utføre IMR- og konstruksjonsarbeid, heter det i pressemeldingen.

Fartøyet er også utstyrt med et innovativt ROV-system og vil være klargjort for operasjoner i markedet for dyphavsundersøkelser.

Fra venstre: Helga Cotgrove, administrerende direktør i Eidesvik Offshore, Birgitte W. Johansen, finansdirektør i Reach Subsea, Mats Nygaard Johnsen, administrerende direktør i Agalas og Jostein Alendal, administrerende direktør i Reach Subsea.

Forrige
Forrige

Stine Valen er ny direktør for Haugalandet i Atea  

Neste
Neste

Fra handlingslammelse til handlekraft