Detaljreguleringsplanen for nordre innseiling vedtatt

Maritimt Forum omtalte den 11. desember detaljreguleringsplanen som skal gjøre fremkommeligheten for store spesialfartøy til Aibel bedre foruten å redusere risikoen for navigasjonsulykker i hovedleden. Til tross for tilbakesendelsesforslag ble planen vedtatt i bystyret i Haugesund samme kveld.

Arkivfoto: FPSO Glen Lyon på vei inn til Aibel våren 2016.

Med utgangspunkt i at Statsforvalteren hadde vurdert innsigelse mot detaljreguleringsplanen på bakgrunn av konsekvenser for marint naturmangfold, men at samme valgte ikke å fremme innsigelse fordi samfunnsnytten av tiltaket er så stor, foreslo Mette Erin Lothe (V) å sende saken tilbake til kommunedirektøren for “en ny vurdering av sakens påvirkning på natur og vannmiljø”.

- Vi ønsker en runde til der alle miljøhensyn blir vurdert for å finne begrensninger, endringer eller forbedre de miljøskadelige inngrepene vi vet ligger i planene, sa Lothe.

Forslag hennes om tilbakesendelse fikk 19 stemmer og falt (SV, V, INP, MDG, R, SV, Krf, Bruntveit, Heiberg, Lie, Helgeland).

Dermed kan arbeidet med å utbedre farleden komme i gang i 2027 forutsatt vedtak i statsbudsjettet for dette året om nødvendige midler. Utbedringen ligger inne i første planfase av NTP.

(Tekst SMe)

Neste
Neste

Gasnor bytter navn til Molgas Energy Group