Den neste bølgen
Deltakere i lederutviklingsprogrammet «Next Wave» besøkte Haugesund Rederiforening. De fikk god bevertning av både mat og drikke foruten kunnskap om den lokale rederinæringen, men hvor Knutsen Group «tok kaka». Direktøren for nybygging og innovasjon, Jarle Østenstad, hadde mye på hjertet.
Og det hjertet er fullt av, renner munnen over med. Østenstad fylte en time før middagen med så mye innhold at «den neste bølgen» av ledere ikke kom på at det var en stund siden lunsj.
Hør bare her:
Knutsen Group har 27 bøyelaster, 29 LNG-tankere og to FSO-er i operasjon. Fem bøyelastere og 14 LNG-tankere er under bygging.
Knutsen Group har om lag 2.450 sjøfolk og 250 landansatte.
Knutsen Group er største eier og operatør av bøyelastere i verden.
Knutsen Group har en fast ordrebok på 12 milliarder USD og opsjoner på 12,3 milliarder USD.
Knutsen Group har fra levering av LNG-tankeren Cadiz Knutsen i 2004 til leveringen av LNG-tankeren Alicante Knutsen i 2022 reduserte drivstofforbruket, og således klimagassutslippene, med nær 50 prosent til tross for at Cadiz Knutsen måler 138.000 m3 mens Alicante Knutsen er større med sine 174 m3.
Knutsen Group vurderer nye design og nye fremdriftsløsninger mht. blant annet skrogdesign, landstrøm, driftsoptimalisering, utnyttelse av vind, kjernekraft og biofuel.
Knutsen Group bygger om sin første LNG-tanker, Bilbao Knutsen, for bruk som FSU i Honduras.
Knutsen Group arbeider med utviklingen av Knutsen NYK Carbon Carriers som skal inn i markedet for transport av CO2 fra fangst til lagring.
Knutsen Group arbeider med utviklingen av et HTVP-skip, dvs. et skip som tar ustabilisert olje til land for prosessering. Dette reduserer operasjonene offshore og kan gjøre små og fjerntliggende felt lønnsomme.
Knutsen Group arbeider med mulighetene for ombygging av eldre bøyelastere fra olje til havvindinstallasjon.
Og mer til. Knutsen Group er nok for sin del også en del av «den neste bølgen».
Next Wave er et lederutviklingsprogram i regi av Maritime Bergen, BI og HVL. Det er et tilbud til personer i den maritime næringen som har om lag ti års yrkeserfaring. Programmet har plass til 25/30 og ble for første gang kjørt i 2022/23. Nå kjøres «andre runde». Deltakerne kommer fra ulike deler av den maritime klyngen, med erfaring både fra sjø og land.
(Tekst og foto SMe)