Amerikanere til regionen for å lære – nok en gang

Ola Flytt sine dager i Smedasundet er for lenge siden talte, men etterkommerne etter shipping- og jernbanemagnaten Cornelius Vanderbilt kom til sildabyen for å lære om grønn fergetrafikk, riktignok ikke lenger med rå muskelkraft. De kom som i fjor, men nå med ytterligere vektlegging av autonomi og bærekraft, foruten havvind og havn. På aksen fra Karmøy til Stord.

Emma Sofie Lae-Pedersen presenterte “Reach Remote”. Foto Aleksandar Nenad Zecevic / Zeko Media.

I USA har besøket, som i fjor, vært tilrettelagt blant annet av det norske konsulatet i New York. På norsk side står blant annet Invest in Rogaland (Rogaland Fylkeskommune) og Haugesund kommune.

Sammen med John D. Rockefeller, Andrew Carnegie, J. P. Morgan med flere, ble Cornelius Vanderbilt en av de såkalte «tycoons» i amerikansk næringsliv på 1800-tallet, men hvordan startet det hele?

Selvsagt med enkel fergetrafikk i New York havn, mellom Staten Island og den fremvoksende storbyen, og mellom Staten Island og New Jersey. Cornelius Vanderbilt ble født i enkle kår på Staten Island i 1794.

Så skal det være sagt. Årets amerikanske delegasjon rommet flere enn bare representanter for fergedrift i New Yorks havnebasseng. Her kom også reisende fra Seattle, San Francisco, Portland Maine og Portland Oregon.

Den amerikanske delegasjonen besøkte Stord med Maritime Clean Tech og med Norsk Katapultsenter, Sustainable Energy, her representert ved Linn Therese Erve. Foto Aleksandar Nenad Zecevic / Zeko Media.

Og de besøkte så vel Husøy som Killingøy og Stord. For å lære. For et par uker siden var også guvernøren i delstaten Maine i regionen. For å lære.

– Det er blitt litt av en maritim klynge på Haugalandet og i Sunnhordland, kommenterte den norske generalkonsulen i New York, Heidi Olufsen.

USA er ikke lenger den skipsfartsnasjonen landet bygget seg opp som i løpet av 1800-tallet med Cornelius Vanderbilt som en fremtredende eksponent så vel innenfor shipping som også etter hvert innenfor jernbane, så amerikanerne har nok nettopp noe å lære.

På Killingøy var det Sveinung Soma i Remota som fortalte om selskapets tilbud innen fjernstyring av maritime operasjoner. Remota har også samarbeidet med Haugesund kommune om det autonome by-båtprosjektet. Emma Sofie Lae-Pedersen gjorde rede for Reach Remote sitt prosjekt med fjernstyrte, autonome farkoster som base for ROV-operasjoner under vann.

I Haugesund og på Killingøy representerte ordfører Nils Konrad Bua vertskapet, men med støtte av adm. dir. Sveinung Soma under besøket hos Remota. Foto Aleksandar Nenad Zecevic / Zeko Media.

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Investerer i fremtiden 

Neste
Neste

Kommentar: IB-tilbudet ved Vardafjell må opprettholdes