150 år med utdanning av sjøfolk i Haugesund

Haugesund Sjømannskole ble etablert i 1874. I 2024 kan derfor alle maritime utdanninger i sjøfartsbyen feire seg selv. Les historien her:

Avgangsstudenter og lærere ved Høgskulen på Vestlandet og Fagskolen Rogaland, maritim avdeling i Haugesund, i 2023. Bildet er tatt ved den årlige avslutningsmiddagen i Haugesund Rederiforening.

Haugesund Sjømannsskole

I 1874 hadde skipsfarten i Haugesund beveget seg ut på verdenshavene etter i de første årene av byens historie først og fremst å ha operert i nord-europeiske farvann, særlig inn mot havnene i Østersjøen. Byen hadde erfarne sjøfolk og skippere, men uten sertifikater.

– Skippere uten sertifikat hadde imidlertid ikke lov til å føre fartøy lenger enn til Gøteborg, København og Ystad, skriver Reidar Østensjø i sin byhistorie.

Redere og skippere, ofte i en og samme person, prøvde å omgå regelverket, men i lengden er ofte slikt et farlig seilas. I 1871 var Skåre kommune representert med Håkon Storsteen på Stortinget. Kommunen omkranset Haugesund, og Storsteen hadde som stortingsrepresentant vært sentral da ladestedet fikk kjøpstadsrettigheter i 1866. Nå prøvde han, sammen med stortingskollegaer fra Stavanger, å få utvidet retten til å føre fartøy uten sertifikat til å omfatte hele Østersjøen og Nordsjøen. Men det møtte motbør, «fra alle hold», som Østensjø skriver.

Ikke utypisk for et ungt og fremadstormende samfunn som det haugesundske å opptre litt umodent, litt som brushoder, får kanskje vi si i dag, men uansett måtte man ha sertifiserte folk til skipene som seilte utenfor Nord-Europa.

I et kommunalt representantskapsmøte, eller i et kommunestyremøte i henhold til dagens ordbruk, ble det derfor den 17. juli 1874 besluttet å opprette en sjømannsskole.

– Som førstelærer og bestyrer ble ansatt Johan Christie, sønn av adjunkt Johan Koren Christie, og til skolen ble det knyttet fire lærere utenom førstelæreren, skriver Reidar Østensjø.

Skolen startet opp den 1. oktober 1874.

Haugesund Sjømannsskole holdt til i dette bygget (ombygget etter andre verdenskrig) i Skåregaten fra 1914 til 1982, riktignok som Haugesund Navigasjonsskole fra 1957.

Haugesund Maskinistskole

I 1895 utgjorde fortsatt den norske dampskipsflåten kun en fjerdedel av den samlede norske tonnasjen. Mellom 1905 og 1910 passerte dampskipsflåten seilskipsflåten i samlet størrelse for i 1915 å være nesten fire ganger så stor.  I Haugesund skjedde overgangen til damp enda raskere. I 1895 utgjorde dampskipsflåten i underkant av en sjettedel av den samlede tonnasjen, mens den i 1913 var tjue ganger større enn seilskipsflåten. Det voldsomste spranget over ett år kom i 1897.

Haugesund Sjømannsskole var en navigasjonsskole, naturlig nok, ettersom man i 1874 knapt var begynt på det store teknologiske spranget inn i dampskipsæraen. Da dette spranget kom, ble en maskinistutdanning aktualisert, men som med navigasjonsutdanningen, tok selve etableringen tid.

Det første dampskipet i Haugesund kom i 1872. Som sagt tok overgangen fra seil til damp fart fra 1897, men først i 1909 var en maskinistutdanning på plass, og da administrert av Haugesund Sjømannskole. Først i 1917 fikk Haugesund Maskinistskole egen bestyrer.

Haugesund Maskinistskole flyttet til nytt bygg i Salhusveien i 1965. Foto: Haugesund Rederiforenings bildearkiv.

Haugesund kokk – og stuertskole

Fra stiftelsen i 1910 har Haugesund Rederiforening hatt et særskilt engasjement for den maritime utdanningen. Allerede året etter stiftelsen ble det på årsmøtet satt ned et utvalg som skulle utrede opprettelsen av en stuertskole. Kravet om et bedre kosthold til sjøs hadde kommet med full styrke mot slutten av 1800-tallet, og den første stuertskolen ble opprettet i Sandefjord i 1893. Også hva angår bedre opplæring i kosthold for sjøfolk, var altså Haugesund sent ute, og dette desto mer som at det ikke kom noe ut av utredningsarbeidet. I alle fall ikke før i 1920, og da kun i form av et tre måneders kurs. Høsten dette året kollapset så fraktmarkedene, og kurset fikk for dårlig søkning til å kunne bli videreført. Først i 1950 kom stuertskolen i gang i Haugesund, og da var det etter initiativ fra Norsk Sjømannsforbund.

Fra 1950 til 1968 holdt Haugesund kokk- og stuertskole til i dette bygget like nord for Breidablikk skole.

Karmsund videregående skole

Vi kunne ha gått nærmere inn i detaljene. Vi kunne ha fortalt mer detaljert om hvor de ulike maritime skolene holdt til i byen, og vi kunne fortalt nærmere om at sjømannskolen blir til Haugesund Navigasjonsskole i 1957, men la oss konsentrere oss om de store linjene.

– Jeg mener bestemt at Haugesund Rederiforening bør gå inn for at sjømannskolene i byen nå samles under en felles administrasjon og samlokaliseres på en dertil egnet tomt, uttalte Knut Knutsen overfor foreningens formann Theodor Nordbø i 1956.

Eller han sa noe tilsvarende. Det tyder i alle fall brev og referater i foreningens arkiv på. Dette kom til å bli en stor sak som endte med at maskinistskolen flyttet inn i nytt bygg i Salhusveien i 1965, kokk- og stuertskolen i 1968, mens navigasjonsskolen først kom i 1982. Til grunn for samlokaliseringen lå blant annet en generøs tomtegave fra Haugesund Rederiforening.

Ja, riktig, der hvor Karmsund videregående skole ligger i dag! Og sånn noenlunde der hvor Fagskolen Rogaland sitt maritime studiested ligger, men skolene ble ikke samlet under skolenavnet Karmsund videregående, eller for den saks skyld Fagskolen Rogaland. I anledning av at Haugesund Navigasjonsskole flyttet sammen med Haugesund Maskinistskole, som nevnt i 1982, ble Haugesund maritime/tekniske videregående skole til. Karmsund videregående skole var et skolenavn som kom i 1987 etter at utdanningen av kokker og stuerter til sjøen hadde avtatt, og man mente det var riktig å gi Haugesund kokk- og stuertskole ny retning med en satsing på reiseliv, hotell- og næringsmiddelfag.

Og igjen for å gjøre en lang historie kort:

I 1994 vedtok fylkestinget i Rogaland at Karmsund videgående skole skulle slås sammen med Storasund videregående skole, og senere kom beslutningen om at også Haugesund maritime-tekniske videregående skole skulle inn i fusjonen, alt sammen under navn av Karmsund videregående skole, og alt sammen lokalisert i Salhusveien.

Fagskolen Rogaland, studiested Haugesund

I 2004 ble Fagskolen Rogaland til med seks fagavdelinger hvorav den maritime ble liggende under Karmsund videregående skole. I 2017 ble fagskolen organisert med egen rektor, og avdelingen under Karmsund ble til Fagskolen Rogaland, studiested Haugesund, mens den maritime utdanningen på videregående skole nivå fortsatte ved Karmsund videregående skole.

Karmsund videregående skole i dag.

Høgskulen på Vestlandet

Men er vår fortelling dermed over? Nei, slett ikke!

En sak om etablering av maritime høyskoler hadde begynt å rulle på 1970-tallet med bakgrunn i den såkalte Ottosen-komiteen sitt arbeid i siste halvdel av 1960-tallet. For Haugesund ble det viktig at en av de etter hvert påtenkte maritime høyskolene skulle komme til byen. Mye godt arbeid skulle vise seg påkrevd for å få til en slik løsning, men den 22. mai 1978 ble det fattet vedtak i Stortinget om at sju maritime høyskoler skulle opprettes hvorav en skulle legges til Haugesund.

Høsten 1980 kom undervisningen i gang ved Haugesund maritime høyskole.

Så slutter heller ikke fortellingen her. En maritim høyskole har vi hatt i Haugesund i alle år etter 1980, men ikke uten sverdslag. Det første kom i forbindelse med etableringen av Statens Sikkerhetshøyskole i 1991. Dette var en fusjon mellom Statens Havarivernskole på Bleivik og Haugesund maritime høyskole. Da forelå det planer om å legge ned nautikkutdanningen ved den nye høyskolen, men å videreføre maskiniststudiet. Så skjedde også, men etter mye brudulje kom nautikkutdanningen på plass igjen samme året som Høgskolen Stord/Haugesund så dagens lys i 1994 som en sammenslåing av Statens Sikkerhetshøyskole, lærerutdanningen på Stord og sykepleierutdanningen i Haugesund og på Stord. I dag tilbyr høgskolen ikke bare en bachelorutdanning i nautikk. Det også er bygget opp et stort maritimt forskningsmiljø ved campus i Haugesund foruten at det er etablert et masterstudium i maritime operasjoner.

På den annen side gikk maskiniststudiet ved Høgskolen Stord/Haugesund inn i en forvitringsfase etter 1994 og ble helt borte i 1996.

I 2017 fusjonerte Høgskolen Stord/Haugesund med Høgskolen i Bergen og Høgskolen i Sogn og Fjordane. Nautikkstudiet og det maritime forskningsmiljøet stod sterkt ved fusjonen og står fortsatt sterkt.

Med Karmsund videregående skole, Fagskolen Rogaland, maritimt studiested Haugesund, og Høgskulen på Vestlandet som bærere, kan derfor den maritime utdanningen i Haugesund feire 150 år i 2024.

Høgskulen på Vestland, campus Haugesund. 

Tekst SMe. Kilder: «Haugesund 1835 – 1895», Reidar Østensjø (1958), «Karmsund videregående skole», Geirmund Ihle (2006) og «Mitt skip er lastet med. Haugesund Rederiforening 1910 – 2010», Sverre Meling jr. (2010).

Forrige
Forrige

Reach Remote 1 sjøsatt

Neste
Neste

Kommentar: Et veiskille i Vestlandets historie