Wärtsilä leverer framdrift til verdens største batterielektriske skip
Fartøyet er en ny ferge som bygges av Incat Tasmania og som er bestilt av Buquebús, Incats søramerikanske kunde.
Med en total lengde på 130 meter vil fergen bli tidenes største fartøy av sin type, og den blir også verdens første nullutslipps lettvektskatamaran. Wärtsilä mottok ordren i juli 2023.
- Å få levere framdrift til verdens største batterielektriske skip er en store milepæl for hele vårt miljø på Stord som jobber med elektrifisering av skip. Dette viser at elektrisk framdrift nå er etablert som løsning globalt, sier kommunikasjonssjef Jane Jünger i Wärtsilä Norge.
Det nye fartøyet vil få all sin kraft fra batterier med elmotordrevne Wärtsilä vannjeter som hovedfremdrift. Batterimodulene og systempakken for energilagring er fire ganger større enn på noe annet helelektrisk eller hybridskip i drift i dag.
– Den høye effektiviteten til denne neste generasjonen ferge representerer et banebrytende fremskritt innen katamarandesign. Vi er stolte av å ha bidratt med vår sterke kunnskap innen integrering av våre skipselektrifiseringsløsninger og fremdriftsutstyr. Batteripakken vi leverer vil være den største som noen gang er levert med en unik konfigurasjon av åtte vannjeter. Oppsettet med åtte elmotordrevne vannjeter er den mest effektive fremdriftskonfigurasjonen tilgjengelig på dagens marked for dette hastighetsområdet og type applikasjon, samtidig som den drar nytte av alle fordelene med Wärtsiläs vannjet-teknologi med aksial strømning, det vil si lav vekt, grunn dypgang, suveren manøvreringsevne og lite behov for vedlikehold, kommenterer Roger Holm, president for Wärtsiläs Marine Power-virksomhet.
Leveransen av Wärtsilä-utstyret er planlagt til siste del av 2024, og selve fartøyet vil bli levert i 2025.
Fartøyet skal operere mellom Argentina og Uruguay. Det vil frakte 2100 passasjerer og 226 kjøretøy.
(Tekst SMe tilpasset etter pressemelding.)