Tidenes høyeste aktivitet

Maritim Rapport 2025 er klar. Overskriften er den samme som da vi la frem fjorårets rapport. Omsetningsveksten i den maritime næringen på Haugalandet og i Sunnhordland har vært på 10,4 prosent gjennom 2024, mot 27,3 prosent gjennom 2023.

Den regionale maritime næring strutter av vitalitet. Det som gikk tapt under offshorekrisen og pandemien, er vunnet tilbake og vel så det. Omsetningen i 2024 endte på samlet 80,58 milliarder kroner.

Les Maritim Rapport 2025 her.

Aldri før har aktiviteten målt i omsetning i den regionale maritime næringen vært høyere, verken i nominelle kroner, eller inflasjonsjustert.

Den kraftigste veksten står verftene for med 14 prosent til samlet nær 19 milliarder kroner. Rederiene har likevel største andelen av omsetningen med 43,57 milliarder kroner, en vekst gjennom 2024 sammenlignet med 2023 på 10,3 prosent.

Rederiene har fortsatt mange nybygg på beddingen, 41 i tallet. Dette gir en samlet investering på 44,54 milliarder kroner.

LNG-tankeren Paris Knutsen ble levert til Knutsen OAS Shipping i 2024. Fortsatt har rederiet 19 skip under bygging, 14 LNG-tankere og 5 bøyelastere. Foto Knutsen OAS Shipping.

Maritim Rapport 2025 dekker, som tidligere rapporter, et bredt spekter av emner og inneholder mange tallstørrelser.

Les Maritim Rapport 2025 her.

Vi takker annonsørene som gjør utgivelsen av rapporten mulig:

  • Solstad Offshore

  • KIS Maritime

  • DnB

  • SpareBank 1 Sør-Norge

  • Sandvold & Velde Supply

  • Østensjø Rederi

  • DeepOcean

  • Westcon

  • Kystverket

  • Seam

  • Goliat VIND

  • Eurojuris Haugesund

  • Sjøfarstdirektoratet

  • Høgskulen på Vestlandet

  • Molgas Energy Group

  • Karmsund Havn

  • Deloitte

  • Wärtsilä

  • DP Filter

  • NOR Offshore Rental

  • Smart Automation

  • A. Olufsen Ship & Offshore

  • IKM Elektrodrift

  • Grinde Maritime

Les Maritim Rapport 2025 her.

Gruppen av verft er den som har hatt størst vekst i omsetningen gjennom 2024 sammenlignet med 2023. Her representert ved Westcon i Vindafjord.

Forrige
Forrige

Ny daglig leder i Maritimt Forum nasjonalt

Neste
Neste

Solstad Offshores lange linjer under vann