Største kontrakt noensinne

DeepOcean er blitt tildelt en banebrytende åtteårig kontrakt av Equinor. Man må tilbake til 2005 for å få et sammenligningsgrunnlag. Kanskje også tilbake til år 2000.

Fra kontraktsigneringen. F.v.: Sigbjørn Svendsen, DeepOcean, Olaf A. Hansen, DeepOcean, Rune Aase, Equinor og Frode Sivertsen, Equinor. Foto DeepOcean.

I 2005 vant DeepOcean en rammeavtale med det som den gangen var Statoil. Den var på fem år fast og en treårig opsjon. Til grunn lå en krevende spesifikasjon fra Statoil som DeepOcean besvarte sammen med Østensjø Rederi gjennom utviklingen av Edda Fauna. Skipet ble levert i 2008, men arbeidet under avtalen ble påbegynt sommeren 2006.

En “gamechanger” for DeepOcean for nær 20 år siden. Nå melder undervannsentreprenøren om tilsvarende.

- DeepOcean har blitt tildelt selskapets største avtale noensinne gjennom en langsiktig kontrakt for leveranse av subsea inspeksjon-, vedlikeholds- og reparasjonstjenester (IMR) til Equinor. Åtteårsavtalen vil etablere en ny bransjemålestokk for digitaliserte og miljøeffektive IMR-tjenester, heter det i en pressemelding.

Kontrakten gjelder perioden fra 2027 til 2035 for Equinor-opererte felt på norsk sokkel og i Europa. Avtalen skal betjenes av et omfattende team av subseaingeniører, en stor mengde spesialutviklede subseaverktøy, fjernstyrt teknologi, og et nybygd skip som skal leies av DeepOcean.

 – Dette er en milepæl i DeepOceans historie. Vi er svært stolte over å ha blitt tildelt denne unike, langsiktige samarbeidsavtalen. Kontrakten gjør at vi kan investerer tid og ressurser for å utvikle neste generasjons subseatjenester til Equinor. Dette er resultatet av flere tiår med hardt arbeid av våre ansatte på land og offshore for å levere IMR-tjenester av høyeste kvalitet, sier Øyvind Mikaelsen, konsernsjef i DeepOcean.

Øyvind Mikaelsen er konsernsjef i DeepOcean. Foto DeepOcean.

 
– Dette er en milepæl i DeepOceans historie.
— Øyvind Mikaelsen
 

Bak nybygget vil Rem Offshore stå som eier og med drift, mens DeepOcean vil chartre skipet for hele kontraktsperioden.

- Det moderne fartøyet vil etablere en ny standard for digitaliserte og bærekraftige IMR-tjenester. Fartøyet, «Rem Ocean», vil utstyres med hybridmotorer som kan gå på biometanol og biodiesel, samt batteri for energilagring og et regenerativt energisystem, heter det i pressemeldingen.

– Equinor har alltid vært lang fremme når det gjelder offshorevirksomhet. Denne kontrakten bereder grunnen for ytterligere forbedringer innen effektivitet, bærekraft og innovasjon. Fartøyet, som skal fungere som arbeidsplattform for kontrakten, er anslått å oppnå 90 prosent utslippsreduksjon når det går på biometanol og 30 prosent lavere forbruk enn nåværende IMR-fartøy når det bruker konvensjonelt drivstoff. I tillegg vil skipet være optimalisert for fjernstyrte operasjoner, noe som reduserer behovet for sjømenn og prosjektmannskap offshore på sikt, sier Olaf A. Hansen, administrerende direktør for DeepOceans europeiske virksomhet.

«Rem Ocean» vil også bli utstyrt med en autonom inspeksjonsdrone (AID), som vil øke digitaliseringstakten til inspeksjonsarbeid under vann. Det skreddersydde fartøysdesignet er utviklet i samarbeid mellom DeepOcean, Rem Offshore, Skipsteknisk og andre leverandører.

DeepOcean og Rem Offshore har en lang historie for samarbeid innen subseafartøy, og DeepOceans flåte av chartrede fartøy inkluderer fortsatt et fellesutviklet subseafartøy som ble levert i 2014.

- Det nye fartøyet skal utstyres med en elektrisk 250-tonns kran, to elektriske fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV-er) i hangarer, et 1 000 kvadratmeters stort dekksområde, et innendørs hangarområde på 350 kvadratmeter, samt overnattingsplass for 120 personer, heter det avsluntingvis i pressemeldingen.

DeepOcean sitt forhold til Statoil skriver seg tilbake til 1999 da selskapet ble etablert. Sommeren dette året var man i operasjon på Statoils Europipe II-prosjekt. Året etter vant DeepOcean en avgjørende survey-kontrakt med Statoil som også ble skjellsettende for DeepOceans videre utvikling.

Rem Ocean

(Tekst SMe)

Forrige
Forrige

Vi ønsker Triangel velkommen om bord som nytt medlem av Maritimt Forum Nordvest

Neste
Neste

IB-linjen ved Vardafjell videregående er sikret