Steil og stridig
Hjørdis Landmark har fått frem et særskilt karaktertrekk ved Johannes Sundfør. Han ble av mange oppfattet som steil og stridig.
Hjørdis Landmark
Hjørdis Landmark fikk avgjørende impulser til sin malerkunst fra Harriet Backer, men har selv vist også til blant andre Auguste Renoir.
– Noe av Renoirs teknikk og fargeholdning finner vi igjen i enkelte av hennes senere portretter, heter det i Norsk Kunstnerleksikon.
Her får vi også vite at Hjørdis Landmark malte kong Haakon VII til den norske ambassaden i London. Et mer prestisjefullt sted å ha et portrett av kongen hengende, kan knapt tenkes, utenom på Slottet i Oslo.
Dessuten har altså Landmark malt Haugesund Rederiforening sin første formann. Johannes Sundfør ble valgt først som møteleder av det konstituerende møtet den 12. februar 1910. Senere i møtet ble han valgt som formann av den nystiftede foreningen. Men portrettet av Sundfør er fra tidlig på trettitallet. Det var først da Haugesund Rederiforening fattet beslutningen om at formennene skulle portretteres.
Veiforkjemper
Det var sikkert ulike grunner til at Johannes Sundfør ble oppfattet som steil og stridig, men karaktertrekket kan ha tjent både ham selv og regionen som han var en del av, på en god måte. Paradoksalt nok for en reder, eller kanskje ikke, ble Sundfør en utrettelig forkjemper for bedre veiforbindelse østover. Selv om mange kjempet for en jernbane mellom Haugesund og Kristiania/Oslo, mente Sundfør dette var mindre realistisk enn vei av kostnadsmessige årsaker. Som leder av «Den Interkommunale Samferdselsnemnd for Haugesundshalvøy», var hans kongstanke den såkalte nordre stamlinje. Dette var en vei østover om Odda og Hardanger til enten Voss eller Haugastøl.
Ved Johannes Sundførs død i 1947 skrev Haugesunds Avis i sin nekrolog at han måtte få æren av å ha vært «rutebilens første store propagandist er i landet».
(Tekst SMe. Kilder: "Haugesund 1914 - 1950", Øyvind Bjørnson, og "Mitt skip er lastet med", Sverre Meling jr.)