Staten Island til Haugesund for å lære by-båt

Ola Flytt sine dager i Smedasundet er for lenge siden talte, men etterkommerne etter shipping- og jernbanemagnaten Cornelius Vanderbilt kom til sildabyen for å lære om grønn fergetrafikk.

Amerikansk besøk i Haugesund Rederiforening. I USA har besøket vært tilrettelagt av Innovasjon Norge i New York og det norske konsulatet i New York. På norsk side står Invest in Rogaland (Rogaland Fylkeskommune) bak med støtte fra Maritime CleanTech, Haugesund kommune og Stavanger kommune.

Sammen med John D. Rockefeller, Andrew Carnegie, J. P. Morgan med flere, ble Cornelius Vanderbilt en av de såkalte «tycoons» i amerikansk næringsliv på 1800-tallet, men hvordan startet det hele?

Selvsagt med enkel fergetrafikk i New York havn, mellom Staten Island og den fremvoksende storbyen, og mellom Staten Island og New Jersey. Cornelius Vanderbilt ble født i enkle kår på Staten Island i 1794.

Nylig kom altså de som i dag arbeider med fergetrafikken til og fra Staten Island til Haugesund. De fikk høre om Ola Flytt som lenge gjorde en elektrisk ferge overflødig med sin rå muskelkraft, grønn kraft så god som noen, men tidene endrer seg. Til neste år er Haugesund på plass med verdens første, ikke bare elektriske by-båt, men etter hvert også selvdrevne by-båt.

USA er ikke lenger den skipsfartsnasjonen landet bygget seg opp som i løpet av 1800-tallet med Cornelius Vanderbilt som en fremtredende eksponent så vel innenfor shipping som også etter hvert innenfor jernbane, så amerikanerne har noe å lære.

Delegasjonen fra Staten Island fikk i korte trekk med seg at selskaper som Remota i Haugesund og Seam på Karmøy, foruten Hyke i Oslo, har mye å tilby når fergetrafikken i New York sitt havnebasseng skal videreutvikles i klimavennlig retning.

(Tekst SMe. Foto Rita Østbø Stobbs)

Forrige
Forrige

Nye utsettelser av Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II

Neste
Neste

Havvindrapport melder kraftig havneskapt vekst